لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

مجمع روحانيون مبارز: اقدامات غيرقانونی در قوه ‏قضائيه را پايان دهيد


شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز که در آن روحانیون بلندپایه اصلاح طلب حضور دارند در نشست يکشنبه شب خود خواهان توقف «اقدامات غير قانونی» در قوه‌ قضائيه شد.

به نوشته سایت مجمع روحانیون مبارز، در اين نشست که به رياست محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، برگزار شد، گزارش‌هايی درباره آخرين وضعيت بازداشت‌شدگان معترض به روند برگزاری و نتايج انتخابات رياست جمهوری، ادامه نقض حقوق قانونی آنها ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این نشست به مواردی از اقدام‌های غيرقانونی در روند بازجويی و نگهداری بازداشت‌شدگان اشاره شد از جمله نگهداری افراد در سلول‌های انفرادی با وجود پايان يافتن بازجويی برخی از آنها، بلاتکليفی برخی از بازداشت‌شدگان و بی‌اطلاعی خانواده‌ها از وضعيت عزيزان بازداشتی خود.

در روزهای گذشته خانواده‌های برخی از بازداشت‌شدگان اظهار داشته‌اند که به‌رغم تعيين وثيقه توسط مقام‌های قضايی و تأمين آن توسط بستگان افراد بازداشتی، مقام‌های دادستانی تهران از آزادی افراد جلوگيری به عمل می‌آورند.

علاوه بر اين تاکنون چهار دوره محاکمه فعالين سياسی و روزنامه‌نگاران برگزار شده که با انتقادهای فراوان گروه‌های سياسی و حقوق‌بشری داخلی و خارجی همراه بوده و برخی کارشناسان حقوقی اين محاکمه‌ها را در تضاد با معيارهای شناخته‌شده برای محاکمه‌های عادلانه تشخيص داده‌اند.

مجمع ضمن ابراز نگرانی و تأسف شديد از وضعيت جاری، از صادق لاريجانی، رياست جديد قوه‏قضائيه، خواست تا دستور قاطع برای تسريع در رسيدگی به موارد نقض قانون در زندان‌ها صادر کند و به اقدامات غير قانونی در اين قوه پایان دهد.

علاوه بر اين مجمع روحانيون مبارز در اين جلسه هتاکی و اهانت به برخی مراجع تقليد، شخصيت‌های دينی و سياسی که اين تشکل سياسی آنها را «سرمايه‌های انقلاب و خدمتگذاران اسلام» ناميده، محکوم کرده است.

در طی روزهای گذشته در اجتماعات و مراسم مذهبی، برخی مراجع تقليد منتقد حواد اخير و نيز شخصيت‌های سياسی مانند ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، اکبر هاشمی رفسنجانی از جانب کسانی که تندروهای مذهبی نزديک به دولت توصيف شده‌اند، هدف حمله و انتقادهای تند قرار گرفته‌اند.

مجمع روحانيون مبارز از تشکل‌های سياسی سابقه‌دار در جمهوری اسلامی است که روحانيونی نظير موسوی خوئينی‌ها، موسوی لاری، انصاری، موسوی بجنوردی، محتشمی پور در آن عضويت دارند. اعضای اين گروه در زمان حيات آيت‌الله خمينی، بنیادگذار جمهوری اسلامی، از نزديکان وی محسوب شده و از جانب وی عهده‌دار مسئوليت‌های متفاوتی در جمهوری اسلامی بودند.

در سال‌های رهبری آيت‌الله خامنه‌ای اين تشکل در حاشيه قرار گرفته و به‌رغم اثرگذاری خود در حرکت‌های اصلاح‌طلبانه نتوانسته است که در حاکميت سياسی نقشی در خور پيدا کند.

اين تشکل از منتقدين جدی محمود احمدی‌نژاد بود و در انتخابات رياست جمهوری اخير از ميرحسين موسوی حمايت کرد. برخی چهره‌های نزديک و طرفدار دولت در حاشيه حوادث اخير خواهان انحلال مجمع روحانيون مبارز شده بودند.
XS
SM
MD
LG