لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

دنيس راس به شورای امنیت ملی آمریکا منتقل شد


دنیس راس، عضو جدید شورای امنیت ملی آمریکا
دنیس راس، عضو جدید شورای امنیت ملی آمریکا
کاخ سفيد روز پنجشنبه سری‌ترين رويداد در عرصه ديپلماتيک آمريکا در هفته‌های گذشته را سرانجام منتشر کرد و از انتقال دنيس راس از وزارت امور خارجه به شورای امنيت ملی خبر داد.

طبق اعلام کاخ سفيد، آقای راس با سابقه رايزنی ديپلماتيک در بالاترين سطوح از اين پس رويدادها و تحولات منطقه خاورميانه، عراق، ايران، افغانستان و پاکستان را در حوزه بررسی و رصد خود خواهد داشت.

شهرت آقای راس به دوران رياست جمهوری بيل کلينتون باز‌می‌گردد، يعنی زمانی که وی فرستاده ويژه دولت دموکرات آن زمان آمريکا در منطقه خاورميانه بود.

پس از آن در دوران نخست رياست جمهوری جرج بوش، مدير طراحی سياست خارجی ايالات متحده شد و در دولت نوپای باراک اوباما، بار ديگر در وزارت امور خارجه و اين بار به عنوان مشاور مخصوص هيلاری کلينتون در امور خليج فارس و منطقه جنوب غربی آسيا، مشغول به کار شد.

اما اکنون به نوشته روزنامه واشنگتن پست، کارشناسان و ناظران سياست خارجی آمريکا معتقدند که پست جديد آقای راس به نحو چشمگيری مسئوليت‌های وی در سياست‌گذاری را افزايش خواهد داد.

گفته می‌شود که آقای راس برای مدت‌های مديد از ايده تشکيل دولت فلسطينی و برچيده شدن شهرک‌ها در کرانه باختری رود اردن طرفداری می‌کرده‌ است و همين امر باعث شده که با اتخاذ چنين سياستی توسط رئيس جمهوری آمريکا، وی اقبال آن را بيابد که در بالاترين سطوح تصميم‌سازی ديپلماتيک کاخ سفيد نقش‌آفرينی کند.

مارک آمبيدر، کارشناس سياست خارجی آمريکا در مجله آتلانتيک معتقد است که «انتقال دنيس راس از وزارت امور خارجه آمريکا به کاخ سفيد، تصميم شخصی باراک اوباما بوده است. انتقال آقای راس امری حاشيه‌ای و کم اهميت نيست و به روشنی معنای آن ترفيع درجه يک فرد و اولويت دادن به انديشه‌های اوست».

پست جديد آقای راس مناسب نقش او به عنوان يک مشاور بوده و از اين پس يکی از مشاوران ارشد سياست خارجی رئيس جمهوری آمريکا محسوب خواهد شد.
XS
SM
MD
LG