لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

دعوت اعراب به تقویت رابطه با آمریکا برای مقابله با ايران


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا
وزير دفاع آمريکا روز دوشنبه در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به پافشاری ايران بر دنبال کردن برنامه هسته‌ای‌اش، از کشورهای عرب خواست به تقويت همکاری‌های نظامی خود با ایالات متحده بپردازند.

رابرت گيتس از کشورهای عرب هم‌پيمان آمريکا خواست برای مجبور ساختن ايران به عقب‌نشينی از برنامه هسته‌ای‌ خود توانايی نظامی‌شان را افزايش دهند و همکاری‌های دفاعی خود با ايالات متحده را تقويت کنند.

آقای گیتس که در مصاحبه‌ای با شبکه تلويزيونی الجزيره سخن می‌گفت بر اين نکته تأکيد کرد که واشینگتن هم‌چنان طرفدار رويکردی سياسی و اقتصادی با چالش‌هايی است که ايران به واسطه برنامه مناقشه‌برانگيز هسته‌ای خود برانگيخته است.

او در عين حال در همين مصاحبه اظهار داشت: «يکی از راه‌هايی که می‌شود مقام‌های ايرانی را به تغيير در مواضع‌شان در موضوع هسته‌ای واداشت، متقاعد کردن آنها نسبت به اين امر است که اصرار بر موضع فعلی نه باعث تقويت امنيت، که باعث به مخاطره افتادن امنيت آنها می‌شود».

اين اظهارات در حالی بيان می‌شود که محمد البرادعی روز دوشنبه در آغاز اجلاس پنج‌روزه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين، از بن‌بست در مذاکره با تهران بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

رابرت گيتس در ادامه مصاحبه خود با شبکه تلويزيونی الجزيره اظهار داشت: «هر چه دوستان و متحدان عرب ما بتوانند توانايی‌های امنیتی خود را تقويت کنند، همکاری‌های بين خود و نيز همکاری با ما را افزايش دهند، اين کار به مثابه فرستادن علامتی به مقام‌های ايرانی است که راهی که برگزيده‌اند نه به تقويت امنيت آنها، که به تضعيف‌شان خواهد انجاميد».

روز دوشنبه محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌ دولت دهم، اظهار داشت که ايران بسته پيشنهادی خود برای آغاز مذاکرات با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک را آماده کرده است. اما در عين حال اظهار داشت که ايران بر سر حقوق «انکارناپذير» هسته‌ای خود حاضر به مذاکره نيست.

وزير دفاع آمريکا در ادامه مصاحبه با شبکه تلويزيونی الجزيره، در واکنش به اين گفته که سرنگونی صدام حسين در عراق و روی کار آمدن اکثريت شيعه در اين کشور باعث تقويت نفوذ ايران در عراق و در نهايت در منطقه شده است، گفت: «من فکر می‌کنم که يک عراق قدرتمند و دموکراتيک، به‌خصوص عراقی که دارای دولتی از همه احزاب و فرقه‌های مذهبی باشد، نه تنها تسهيل‌کننده نفوذ ايران نخواهد بود، بلکه مانعی در مقابل اين نفوذ است».

وزير دفاع آمريکا افزود: «به باور من، در کوتاه‌مدت شايد موضع ايران تا حدی تقويت هم شد، اما در دراز مدت و با توجه به نقشی که عراق می‌تواند در منطقه ايفا ‌کند، نفوذ ايران می‌تواند از بين برود».

به گفته آقای گيتس رهبران عراق بيش از هر چيز و پيش از هر چيز عراقی هستند و به منافع کشور خود فکر می‌کنند.
XS
SM
MD
LG