لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

بحران غزه صحنه جنگ کشورهای عربی


«بر سر کنترل بحران غزه اکنون جنگ سردی در جهان عرب به راه افتاده است. در يک سو دولت مصر و متحدان آمريکا در منطقه مثل اردن و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند و در سوی ديگر دولت سوريه است که قطر، يمن، الجزاير و البته ايران از آن حمايت می کنند.»
«بر سر کنترل بحران غزه اکنون جنگ سردی در جهان عرب به راه افتاده است. در يک سو دولت مصر و متحدان آمريکا در منطقه مثل اردن و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند و در سوی ديگر دولت سوريه است که قطر، يمن، الجزاير و البته ايران از آن حمايت می کنند.»
روزنامه اينديپندنت در شماره روز چهارشنبه خود نگاهی تحليلی دارد به بهره برداری دولت‌های سوريه و مصر از مذاکرات با گروه حماس، برای تحکيم اقتدار و رهبری خود در جهان عرب.

نديم شهادی کارشناس خاورميانه در مرکز تحقيقات راهبردی چتم هاووس درلندن به روزنامه اينديپندنت می‌گويد: «بر سر کنترل بحران غزه اکنون جنگ سردی در جهان عرب به راه افتاده است. در يک سو دولت مصر و متحدان آمريکا در منطقه مثل اردن و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند و در سوی ديگر دولت سوريه است که قطر، يمن، الجزاير و البته ايران از آن حمايت می کنند.».

نديم شهادی اضافه می کند که « تا کنون دولت مصر گزينه اول گروه حماس برای انجام مذاکره بوده است ولی در حال حاضر سوريه می کوشد اين نقش را از مصر بربايد و اگر مصر در اين بازی قدرت ببازد، اين تغيير در تعادل قدرت منطقه نقش مهمی خواهد داشت.»

مذاکرات فشرده دولت مصر با رهبران حماس در نوار غزه و رهبران تبعيدی گروه در سوريه تاکنون هيچ نتيجه‌ای به بار نياورده است. به نوشته روزنامه اينديپندنت مصر و غرب معتقدند که حماس بايد با جناح رقيب يعنی گروه فتح مصالحه کند. اما پايان دشمنی بين اين دو جناح فلسطينی کار ساده ای نيست.

هم‌زمان با ادامه مشکلات در مذاکرات پيرامون بحران غزه روز سه شنبه حسنی مبارک همراه با ميانجی اصلی در مذاکرات با حماس، يعنی رئيس سازمان امنيت مصر، راهی رياض شد تا با رهبران عربستان در اين مورد گفتگو کند.

روزنامه اينديپندنت در ادامه به امکان بروز شکاف‌هايی بين رهبری عملگرای گروه حماس در غزه و رهبران تندرو آن در دمشق اشاره کرده و ياد آوری می کند که در پايان ملاقات هفته گذشته رهبران حماس در غزه با مقامات مصری در قاهره، آنها با طرح مصر موافقت کردند اما پس از سفر علی لاريجانی رئيس مجلس ايران به دمشق و ديدار با رهبران تندرو اين گروه، حماس طی بيانيه‌ای اين طرح را رد کرد.

در دنباله اين مقاله تحليلی آمده است که برخی از تحليلگران جهان عرب معتقدند که دولت مصر شايد ميانجی مناسبی برای مذاکره با گروه حماس نباشد. حسنی مبارک رهبر مصر همواره موضع خصمانه ای عليه حماس داشته و حتی هفته پيش از قول وی نقل شد که نبايد گذاشت که حماس پيروزمندانه از اين بحران خارج شود.

روزنامه اينديپندنت سپس به مواضع غرب در قبال اين بحران اشاره دارد و از قول آليستر کروک مدير مرکز تحقيقاتی بنياد بحران در بيروت می نويسد: « مشکل در نحوه تماس و شروط تفاهم بين حماس و غرب است. غرب به شکل سختگيرانه‌ای بر معيارهای تنظيم شده توسط گروه چهار در مذاکرات خاورميانه تأکيد دارد در صورتی‌ که حماس با ديدگاه‌های متفاوتی از جنبش فتح به قدرت رسيده و از اين رو ضرورتی برای قبول تمامی تعهدات قبلی رهبران فلسطينی احساس نمی‌کند».

بر اساس پيش‌بينی اين مقاله بعيد است که گروه چهار ( سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، روسيه، آمريکا) قصد داشته باشد معيارها و موازين خود برای حل بحران خاورميانه را حتی در دوران رياست جمهوری باراک اوباما تغيير دهند.

مقاله روزنامه اينديپندنت به اين نتيجه ختم می شود که: «ديدگاه متمايل به مذاکره غرب با حماس رو به تقويت است. از نظر برخی سياستمداران و تحليلگران گروه حماس اکنون نماينده منتخب فلسطينی‌ها است اما پذيرش توافق رسمی با اين گروه از سوی غرب می تواند به معنای تضعیف محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و گروه الفتح تمام شود.»
XS
SM
MD
LG