لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

حماس گروه فتح را به خیانت متهم کرد


 شبه‌‌نظاميان حماس به هنگام محاصره مقر جنبش فتح در شهر غزه، ۲۴ خرداد ۱۳۸۶
شبه‌‌نظاميان حماس به هنگام محاصره مقر جنبش فتح در شهر غزه، ۲۴ خرداد ۱۳۸۶

گروه حماس اعلام کرده است که کنترل باريکه غزه را بیشتر از گذشته در دست خواهد گرفت و ضربه سختی به «خائنین» خواهد زد.


اهاب القصين، سخنگوی وزارت کشور حماس، گفت: «به نيروهای امنيتی وزارت کشور دستور داده شده است تا به دنبال افراد خائن‌ باشند و ضربه سختی به آنها وارد کنند».


به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام حماس در مصاحبه خود اشاره‌ای به جنبش فتح نکرد اما گروه فتح، که رهبری آن در دست محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، است می‌گوید تمامی بازداشت‌ها متوجه اعضا و هواداران فتح در نوار غزه بوده است.


به گفته اعضای فتح در باريکه غزه، پس از اعلام آتش‌بس در غزه اعضا و هواداران اين جنبش به اتهام همکاری با نيروهای اسرائيلی بازداشت می‌شوند و روند این بازداشت‌ها از روز چهارشنبه شدت بيشتری يافته است.

شاهدان عينی می‌گويند حماس بيمارستان کودکان، محل نگهداری بيماران روانی و ساختمان چندين مدرسه در خان‌يونس و رفح را به «شکنجه‌گاه» زندانيان خود تبديل کرده است.


روزنامه جروزالم پست، به نقل از شاهدان عينی و اعضا و هواداران فتح، می‌نويسد که بازداشت شدگان در ساختمان مدسه‌ها و بيمارستان‌هایی که حماس آنها را به بازداشتگاه و محل بازجويی تبديل کرده نگهداری می‌شوند.


يک مقام جنبش فتح به روزنامه جروزالم پست گفته است که بر اثر سرکوب اعضای اين جنبش به دست شبه‌نظاميان عزالدين قسام، شاخه نظامی حماس، تاکنون نزديک به ۱۰۰ نفر کشته يا زخمی شده‌اند.


صلاح برداويل و فوذی برهوم، از مقامات حماس، روز سه‌شنبه در مصاحبه با تلويزيون العربيه گفت که در زمان حمله اسرائيل به غزه محمود عباس و «جاسوسان او» اطلاعات مرتبط با جابه‌جايی نيروهای حماس را در اختیار اسرائيل می‌گذاشته‌اند.


اين دو مقام حماس همچنين مدعی شدند که همين اطلاعات بود که منجر به کشته شدن سعيد صيام، وزير کشور حماس، در حمله هوايی ارتش اسرائيل شد.


جنبش فتح اين اتها‌م‌ها را به شدت رد می‌کند و آن را بهانه‌ای برای حذف نيروهایش در غزه می‌داند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهدان عينی گفته‌اند که نیروهای حماس یک بيمارستان کودکان، محل نگهداری بيماران روانی و همچنین ساختمان چندين مدرسه را در خان‌يونس و رفح به «شکنجه‌گاه» زندانيان خود تبديل کرده است.

«سرقت کمک‌های بشردوستانه»


در همين حال مقام‌های تشکيلات خودگردان فلسطينی به کشورهای منطقه هشدار داده‌اند که برای ارسال کمک‌های خود به غزه مستقيما با حماس مذاکره نکنند.


يک مقام نزديک به محمود عباس نیز در مصاحبه با روزنامه السفير گفت که نیروهای حماس تنها در روز دوشنبه ۱۲ کاميون کمک‌های دولت اردن به مردم غزه را که به سمت مقر سازمان ملل در حرکت بود، متوقف و بار آنها را مصادره کردند.


به نوشته السفير، سخنگوی دولت اردن نیز اين خبر را تأييد کرده است.


حماس نیز فتح را متهم می‌کند که مصرانه از مصر می‌خواهد تا مانع از وارد شدن کاميون‌های حامل کمک از طرف کشورهای اسلامی به غزه شود.

XS
SM
MD
LG