لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

«نگرانی از وضعیت ناپدیدشدگان اعتراضات خیابانی»


 برخورد معترضان نتايج انتخابات ايران و نيروهای انتظامی و امنيتی
برخورد معترضان نتايج انتخابات ايران و نيروهای انتظامی و امنيتی
یک سازمان حقوق بشر در بیانیه‌ای ضمن اشاره به مرگ سهراب اعرابی و نحوه اطلاع یافتن خانواده‌اش از نحوه فوت وی، در مورد سرنوشت بسیاری از ناپدیدشدگان اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اظهار نگرانی کرد.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران می‌گويد: « نگرانی‌ها در مورد ده‌ها و احتمالاً صدها فردی که در جريان تظاهرات اعتراضی به نتايج انتخابات رياست جمهوری ناپديد شده‌اند، افزايش پيدا کرده است.»

دليل افزايش اين نگرانی‌ها تحويل جسد سهراب اعرابی است که گفته می‌شود در جريان آتش گشودن نيروهای بسيج به روی معترضان مورد اصابت گلوله قرار گرفته وکشته شده است.

بر طبق آمار رسمی نيروی انتظامی ايران، شمار تلفات در بين معترضين دست‌کم ۲۰ نفر و در بين نيروهای بسيج ۷ نفر بوده است. هنوز مشخص نيست که سهراب اعرابی نيز در بين شمار قربانيان اعلام شده توسط نيروی انتظامی بوده است يا نه.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران که مقر آن در نيويورک است در اعلاميه‌ای اظهار نظر کرده که سهراب اعرابی در جريان تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ خرداد ماه تهران از ناحيه سينه هدف گلوله قرار گرفته است.

اين کمپين اعلام داشته که مادر آقای اعرابی برای گرفتن خبری از فرزندش هر روز به دادگاه انقلاب و زندان اوين مراجعه می‌کرده تا خبری از پسر خود بگيرد اما هر بار با پاسخی غيرشفاف و مبهم روبرو می‌شده است. روز شنبه گذشته، بعد از گذشتن نزدیک به یک ماه از ناپديد شدن پسرش، خانم اعرابی به اداره تجسس نيروی انتظامی ارجاع داده می شود و وی در آن جا در بين مجموعه‌ای از عکس‌های کشته شدگان، چهره پسر خود را شناسايی می‌کند.

در اعلاميه کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران آمده است: «فقدان شفافیت و تأخير حساب شده در افشای اطلاعات در مورد مرگ آقای اعرابی نگرانی‌ها در مورد ده‌ها نفری که در يک ماه گذشته در جريان اعتراضات خيابانی ناپديد شده‌اند يا بدون ارتباط با جهان خارج در بازداشت به سر می‌برند و تماسی با خانواده و وکيل خود ندارند، افزايش يافته است.»

مقام‌های ايرانی اعلام کرده‌اند که اکثريت بيش از يک‌هزار نفری که در اعتراض‌های خيابانی دستگير شده‌اند، آزاد شده‌اند. با اين همه هر روز بر شمار دستگير شدگان اضافه می شود.

در اعلاميه کمپين بين‌المللی حقوق بشر آمده است که جدای از کسانی که در تظاهرات خيابانی بازداشت شده‌اند از ۲۰۰فعال سياسی، حقوق‌دان، روزنامه‌نگار، اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها که توسط افراد و مأموران ناشناس بازداشت و به مکان‌های نامعلومی مننتتقل شده‌اند، خبر موثقی در دست نيست.

هادی قائمی سخنگوی اين کمپين می‌گويد افرادی زيادی ناپديد هستند که ممکن است اکنون در گوشه سلولی بيمار افتاده باشند يا حتی مانند مورد آقای اعرابی جان خود را از دست داده باشند.»

آنچه بر رازآلودگی مرگ آقای اعرابی می‌افزايد آن است که جسد وی چند روز بعد از آنکه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده بود تحويل مرکز پزشک قانونی شد و اين پرسش‌های جديدی را مطرح می‌کند. آيا وی در محل مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود؟ يا در زمانی که در بازداشت بوده به بيمارستان منتقل شده است؟

در موضوع بازداشت‌های خودسرانه و بی‌اطلاعی از افراد بازداشت شده، روز يکشنبه سازمان خبرنگاران بدون مرز در پاريس در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که اين سازمان از دستگيری ۴۱ روزنامه‌نگار خبر دارد، که برخی از آنها در مکان‌های نامعلوم نگهداری می شوند.

در همين اطلاعيه آمده است «ايران پيش از اين بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران و نويسندگان ناراضی بر روی فضای اينترنت بود اما اکنون بيم آن می‌رود که به پرخطرترين محيط کار آنها بدل شود.»

ايران در روزهای پس از انتخابات سخت‌گيری بر رسانه‌ها را تشديد کرد، روزنامه‌نگاران وابسته به سازمان‌های خبری بين‌المللی را از گزارش رويدادها در خيابان منع کرد و به آنها دستور داد که در دفاتر خود بمانند و برای تهیه خبر خارج نشوند.
XS
SM
MD
LG