لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

« اسرائيل خواستار حل مسئله ایران پیش از فلسطین است»


بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير جديد اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير جديد اسرائيل
روزنامه آمریکایی واشینگتن پست می نویسد که بنيامين نتانياهو از باراک اوباما می خواهد که پیش از گفت و گو با فلسطینی ها، آمريکا اقدام‌های عملی برای بازداشتن ايران از دست‌يابی به سلاح هسته‌ای به انجام برساند.

دانيل آيالون، معاون وزارت خارجه ، عضو پارلمان اسرائيل و سفير سابق اين کشور در آمريکا به اين روزنامه گفته است: «اين شرط اساسی ما برای حرکت رو به جلو است. اگر می‌خواهيم يک روند واقعی سياسی با فلسطينی‌ها داشته باشيم، نمی‌توان شاهد بود که ايرانی‌ها در اين روند اخلال ايجاد کرده يا آن را تضعيف کنند.»

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش روز چهارشنبه خود در اين باره می‌نويسد: «اين موضع دولت جديد اسرائيل که تغييری قابل توجه نسبت به مواضع دولت‌های سابق اين کشور دارد، چالشی جدی در برابر آقای اوباما خواهد بود که مايل است نسبت به تشکيل دولت فلسطينی گا‌م‌های سريع بردارد و اين را هدفی اساسی در سياست خارجی خود قرار داده است.»

به نوشته اين روزنامه، دولت اوباما در عين حال در تلاش است که کار گفتگو با ايران را هم به عنوان بخشی از تلاش جامع و فراگير خود برای کند کردن روند برنامه هسته‌ای و جلوگيری از افزايش نفوذ اين کشور در خاورميانه، پی بگيرد.

این روزنامه آمریکایی می افزاید که «مقام‌های آمريکايی موضعی محتاطانه در پيوند دادن دو موضوع تشکيل دولت فلسطينی و مسئله ايران دارند و اين موضوع را خالی از خطر نمی‌بينند. اگر قرار بر ارتباط بين اين دو موضوع باشد، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، تمايل مقام‌های کاخ سفيد آن است که با استفاده از پيشرفت در مذاکرات صلح اسرائيل با فلسطينی‌ها، با نفوذ ايران در منطقه مقابله شود.»

يکی از مقام‌های بلندپايه آمريکايی به شرط ناشناس ماندن خود به گزارشگر واشنگتن‌پست گفته است: «در رويکرد خود نسبت به ارتباط بين اين دو موضوع بايد بسيار محتاط باشيم. ما به دنبال برقراری ارتباط با ايران هستيم چون رفتارهای آنها دردسرساز است. اين کار فارغ از ساير مسائل موجود پی‌گيری می‌شود ».

همين مقام آمريکايی انتصاب جرج ميچل به عنوان نماينده ويژه رئيس جمهوری در خاورميانه و انتصاب دنيس راس به عنوان نماينده ويژه در مورد مسائل ايران را نشانه‌ای از سياست آمريکا می‌داند، که می‌خواهد هم‌زمان به اين دو مسئله بپردازد.

به نوشته واشینگتن پست، «آقای نتانياهو بلندپروازی‌های منطقه‌ای ايران را با بلندپروازی‌های آلمان در سال پيش از آغاز جنگ جهانی دوم مقايسه کرده است.»

مارتين اينديک، مدير مرکز سابان در مؤسسه بروکينگز و مذاکره‌کننده پيشين صلح خاورميانه که روابط نزديکی با مقام‌های اسرائيلی و آمريکايی دارد به روزنامه واشنگتن پس گفته است: «نتانياهو می‌داند که وقتی وی بر برخورد با مسئله ايران تأکيد می‌کند پاسخ متقابل اوباما تأکيد بر مسئله فلسطين است.»

در مقاله روزنامه واشنگتن پست ضمن اشاره به دستگيری تنی چند از افراد وابسته به حزب الله لبنان در مصر، که در کار قاچاق سلاح به داخل غزه و اسرائيل بودند، قطع رابطه سياسی مراکش با ايران، و هشدار مقام‌های سعودی نسبت به افزايش نفوذ ايران در منطقه، می‌نويسد که به نظر می‌رسد مسئله ايران برای کشورهای عربی نيز مانند اسرائيل مهم است اما آنان اصرار دارند که مسئله فلسطين نيز هم‌زمان پی‌گيری و دنبال شود.

صائب عريقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطينی در اين ارتباط گفته است: «مسئله ما مسئله‌ای جدا از ساير مسائل است. ما به چيزی کمتر از يک موافقتنامه روشن که در آن از راه‌حل ايجاد دوکشور مجزا حمايت شده و جلوی شهرک‌سازی گرفته شود، رضايت نخواهيم داد».

رويکرد نتانياهو «کاملاً انتظارها و درک ما از موقعيتی که اکنون در خاورميانه در آن هستيم را تغيير می‌دهد» اين آغاز بند پايانی گزارش روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه به نقل از دن دايکر، تحليل‌گر ارشد سياست خارجی و نزديم به بنيامين نتانياهو است. وی می‌گويد: «پرداختن ما به مسئله خاورميانه تنها در اين چارچوب امکان‌پذير است که ايران را در حال نزديک شدن به سلاح هسته‌ای و بی‌ثبات کردن تمام کشورهای منطقه ببينيم.»

آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می داند.
XS
SM
MD
LG