لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

اژه‌ای: پخش اعترافات متهمان اخیر، به نظر قاضی بستگی دارد


غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
غلامحسين محسنی اژه‌ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه گفت: پخش اعترافات دستگير شدگان نا آرامی های اخیر به نظر قاضی پرونده بستگی دارد.

قبلا گزارش‌های تاييد نشده متعددی، مبنی بر اعتراف‌گيری از شماری از دستگيرشدگان حوادث اخير ايران، منتشر شده بود.

احمد جنتی، ریيس شورای نگهبان نيز در نماز جمعه تهران گفته بود که «اعتراف گيری‌ها» آغاز شده است.

محسنی اژه ای، که امروز( چهارشنبه ) در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: در ميان دستگيرشدگان اخير، برخی از عوامل جريانات مخالف جمهوری اسلامی، از جمله افرادی از سازمان مجاهدين خلق ايران ديده می‌شوند.

وزير اطلاعات در همين زمينه اضافه کرد که «متهمان در حال بازجويی هستند و اجمالاً برخی از اين افراد نقش‌شان در اغتشاشات اخير مشخص شده»، با اين حال وی بدون ذکر دلايل و جزئيات نقش اين افراد اظهار داشت که هنوز تحقيقات کامل صورت نگرفته است.

محسنی اژه‌ای در خصوص طولانی شدن رسيدگی به پرونده متهمان حوادث اخير گفت: «اصولا پرونده تحت نظر قوه قضائيه است و نمی‌توان زمانی را برای مشخص شدن نتيجه پرونده‌ها تعيين کرد چرا که بخش زيادی از آن به خود متهمان و بخشی ديگر به تحقيقات و استعلام‌ها بستگی دارد و اينکه در مورد يک پرونده چقدر تحقيقات لازم است و بايد در چه مدت زمانی انجام گيرد عمدتا زير نظر قاضی و ضابط قضايی است».

وی شايعاتی در خصوص اعدام مصطفی تاج زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت را تکذيب کرد و گفت پروندۀ او هنوز به دادگاه نرفته است.

وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، دليل اعدام نشدن عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله را نظر قاضی دانست و گفت اين شايعه که به تاخير افتادن اعدام وی از سوی وزارت اطلاعات بوده است، صحت ندارد.

ديروز ۱۳ نفر به اتهام ارتباط با گروه جندالله در زاهدان اعدام شدند و قرار بود عبدالحميد ريگی نيز در ميان آنان باشد اما اعدام او به تعويق افتاد. ابراهيم حميدی، رئيس دادگستری استان سيستان و بلوچستان در اين زمينه گفته بود که حکم اعدام عبدالحميد ريگی به درخواست يک مرجع اطلاعاتی به تاخير افتاد.

گروه جندالله با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که دليل اعدام نشدن او، جلوگيری از عمليات انتقام جويانه توسط اين گروه بوده است. جندالله همچينين اعلام کرد که بسياری از اعدام شدگان ارتباطی با اين گروه نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG