لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

بیانیه گروهی از استادان دانشگاه در دفاع از حقوق بهائیان ایران


رديبهشت ماه سال جاری هفت نفر از رهبران جامعه بهايی از سوی ماموران امنيتی ایران بازداشت شدند؛ مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيز فهم
رديبهشت ماه سال جاری هفت نفر از رهبران جامعه بهايی از سوی ماموران امنيتی ایران بازداشت شدند؛ مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيز فهم
جمعی از متخصصان دانشگاهی و ايران‌شناسان مشهور با انتشار بيانيه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند ايذاء و اذيت بهایيان را متوقف کند.

اين جمع که بالغ بر شصت استاد و متخصص دانشگاهی در زمينه ايران‌شناسی و مطالعات خاورميانه هستند در ادامه اعتراض‌های گروه‌های مختلف در داخل و خارج از ايران، از دولت جمهوری اسلامی خواسته‌اند که حقوق و آزادی مدنی شهروندان بهايی را به طور کامل رعايت کند.

در بيانيه منتشر شده اين گروه آمده که نقض حقوق بشر بهائيان در ايران در ماه‌های اخير شدت بسياری يافته است و نگرانی فزاينده‌ای وجود دارد که موارد نقض حقوق بشر عليه اين اقليت مذهبی همچنان استمرار يافته و تشديد هم بشود.

مواردی از نقض حقوق گروندگان به آيين بهايی در اين بيانيه ذکر شده اما در عين حال تأکيد شده که نقض حقوق بهائيان تنها به اين موارد محدود نمی‌شود.

در ماه‌های گذشته حملات عليه جامعه بهائيان ايران تشديد شده و افراد زيادی از گروندگان به اين آيين در شهرهای مختلف از جمله در تهران و مشهد دستگير و يا هدف آزار و اذيت نيروهای مورد حمايت حاکميت قرار گرفته‌اند.

از جمله موارد قابل‌توجه در اين زمينه دستگيری هفت تن از رهبران جامعه بهايی است که به رغم درخواست‌ها از جانب سازمان‌ها و افراد در داخل و خارج از کشور و نيز خواست رسمی برخی کشورها، همچنان در زندان به سر می‌برند.

جامعه جهانی بهايی در همين زمينه هفته گذشته در نامه‌ای به قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل جمهوری اسلامی، ضمن يادآوری پيشينه آزارهايی که در حق بهاييان در ايران اِعمال شده، اتهام‌های وارده به اين رهبران آيين بهايی را رد کرده و از او خواستند تا زمينه رسيدگی عادلانه به اتهام‌های آنها را فراهم کند.

قاضی حسن حداد، معاون دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام هفت بهايی زندانی را «ايجاد تشکيلات غيرقانونی و جاسوسی به نفع بيگانگان» اعلام و اظهار داشته که قرار مجرميت اين هفت نفر صادر شده و پرونده آنها به دادگاه ارسال خواهد شد.

پيشتر اتحاديه اروپا در بيانيه‌ای از اتهام مقام‌های جمهوری اسلامی عليه رهبر ان جامعه بهايی ابزار نگرانی عميق کرده و خواستار از بین رفتن سختگیری‌ها بر آنها شده بود.

بیانیه چه می‌گوید:
دستگيری‌های خودسرانه؛ بيانيه به موارد دستگيری گروندگان به آيين بهايی در تهران، مشهد و شهرهای ديگر طی ماه‌های اخير اشاره کرده و در ادامه متذکر می‌شود که هفت نفر از رهبران اين آيين به‌رغم در خواست سازمان ملل، شش برنده جايزه صلح نوبل، و سازمان‌های مختلف حقوق بشری برای آزادی فوری آنها، همچنان در زندان به سر می‌برند.

حمله به منازل بهائيان؛ اين بيانيه حمله به منازل برای دستگيری يا مصادره اموال شخصی افراد را محکوم کرده و به ذکر فهرستی ۳۱ صفحه‌ای می‌پردازد که در شهر شيراز، در سطحی وسيع تکثير و انتشار يافته و در آن نام، شغل، نشانی خانه و محل کار افراد به همراه نقل قول‌های مختلف از روحانيون در مذمت و تکفير معتقدان آيين بهايی آمده است.

منع ورود به مراکز آموزشی؛ اين بند از بيانيه به اين واقعيت می‌پردازد که از سال ۱۳۵۸گروندگان به آيين بهايی حق ورود به مراکز آموزش عالی را نداشته و علاوه بر آن آموزش کودکان در منازل هم با محدوديت‌هايی مواجه شده است.

تهديد و ارعاب؛
تهديد دانش‌آموزان مدارس، تبليغات بر ضد آيين بهايی در رسانه‌‌ها، تهديد افرادی که به کمک و ياری بهایيان برخواسته‌اند، از جمله شيرين عبادی، همه از مصاديق ارعاب برشمرده شده‌اند.

سختگيری مالی و اقتصادی بر جامعه بهايی؛ دولت ايران در طول سه دهه گذشته تمام گروندگان به آيين بهايی را از مشاغل دولتی اخراج کرده، خانه، کسب و کار، دارايی‌های آنها را مصادره کرده است. به عقيده کارشناسان و متخصصان دانشگاهی که نظرات‌شان را در اين بيانيه بازتاب داده‌اند همه اين موارد با هدف نابودی جامعه بهايی به لحاظ مالی صورت می‌گيرد.

حمله و تخريب گورستان‌های بهاييان؛
در بند آخر اين بيانيه آمده است که گورستان بهائيان در شهرهای مختلف از جمله قائم‌شهر، يزد و نجف‌آباد به کرات مورد هجوم واقع شده و کاملاً تخريب شده‌اند.
XS
SM
MD
LG