لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

ايران: «کشتی توقيفی حامل سلاح به غزه نبوده است»


 ساحل بندر ليماسول قبرس، کشتی روسی مونچه‌گورسک که در اجاره ايران است در آب‌های اين بندر لنگر انداخته است،چهرشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷
ساحل بندر ليماسول قبرس، کشتی روسی مونچه‌گورسک که در اجاره ايران است در آب‌های اين بندر لنگر انداخته است،چهرشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷
ایران می گويد، کشتی تحت اجاره اين کشور که در آب‌های ساحلی قبرس توقیف شده، حامل سلاح و مهمات به مقصد غزه نبوده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری صبح چهارشنبه خود در تهران اتهام ارسال سلاح به مقصد غزه با کشتی را رد کرد. آقای قشقاوی گفت مقامات قبرسی تنها در مورد محموله سؤال‌هايی را مطرح کردند و «چنانچه کشتی حامل سلاح بود همه چيز روشن می شد».

کشتی مونچه‌گورسک روز ۱۰ بهمن در آب‌های قبرس به ظن ارسال اسلحه از طرف ايران برای گروه حماس در غزه متوقف شد. محموله‌های اين کشتی تا کنون دو بار از طرف مقام‌های قبرسی بازديد شده ‌‌است.

روز سه‌شنبه مارکوس کيپريانو وزير امور خارجه قبرس اعلام کرد که کشتی متوقف شده در بيرون بندر ليماسول اين کشور، ناقض تحريم سازمان ملل در مورد صدور اسلحه از ايران بوده است.

وزير امور خارجه قبرس بازگرداندن محموله کشتی به ايران را منتفی دانسته و می‌گويد که گزينه‌های مطرح در مورد اين کشتی يا "مصادره محموله‌های آن" يا "انبار کردن محموله‌ها در قبرس يا کشور ثالث" است.

هفته گذشته قبرس از کميته تحريم شورای امنيت سازمان ملل در مورد محموله کشتی تحت اجاره ايران استعلام کرد و پس از مشخص شدن آنکه محموله کشتی مشمول نقض تحريم سازمان ملل می‌شود، دستور ممانعت از حرکت آن صادر شد.
XS
SM
MD
LG