لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

ايران: ارائه بسته پيشنهادی به غرب زمان خاصی ندارد


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران
حسن قشقاوی در زمينه ارائه بسته پيشنهادی برای آغاز دوباره مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ايران می‌گويد که اين بسته در مراحل تدوين بوده و زمان خاصی برای ارائه آن پيش‌بينی نشده است.

اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه ايران در حالی صورت می‌گيرد که مقام‌های کشورهای غربی در اظهارنظر پيرامون شدت عمل در مورد ايران به خاطر عمل نکردن به قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل،‌ آخر ماه سپتامبر (اوايل مهر ماه) را به عنوان مهلت تهران برای پاسخگويی به پيشنهاد مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای اين کشور تعيين کرده‌اند.

پيش از اين هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، در اين زمينه گفته بود: «آمريکا در ماه سپتامبر تلاش های خود را برای بازگرداندن ايران به سر ميز مذاکره را مورد ارزيابی مجدد قرار می دهد.»

مسئول سياست خارجی ايالات متحده در عين حال اظهار داشت که نمی‌داند آيا ايران ابتکارهای آمريکا را می پذيرد يا نه اما درهرحال «واشينگتن نمی تواند برای مدت طولانی در انتظار پاسخ ايران بماند.»

سخنگوی وزارت خارجه ايران در مورد اظهارات حسين رسام، تحليل‌گر سياسی سفارت بريتانيا در تهران، در دادگاه روز شنبه گفت: «اظهارات آقای رسام دور از اتهاماتی مانند فشار زندان و اعتراف‌گيری بوده، وی آزادانه در منزل خود زندگی می‌کرد، به دادگاه احضار و مسائلی را عنوان کرد.»

حسين رسام و هشت تن ديگر از کارمندان سفارت بريتانيا ۶ تير ماه، بازداشت شدند. آقای رسام پس از آزادی هشت نفر ديگر و پس از سپری کردن سه هفته در بازداشتگاه با وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.

وزارت خارجه بريتانيا در واکنش به محاکمه کارمند سفارت خود در تهران در بيانيه‌ای اقدام ايران را غيرقابل قبول و «ناقض تضمين‌های» مقام‌های ارشد ايرانی به لندن خواند.

آقای قشقاوی در مقام پاسخگويی به اين بيانيه گفت: «تضمين خاصی در کار نبوده است و وزارت خارجه تلاش داشته است با آرام سازی اوضاع» از جمله آزادی آقای رسام با قيد وثيقه، مسائل در يک روند قانونی حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود که «گفت‌وگوهای تلفنی وزرای خارجه‌ی ايران و انگليس و ايران با برخی کشورهای غربی و نيز مذاکرات سفرا برای مديريت اوضاع بوده است.»

وی همچنين در مورد اظهارنظرهايی که در مورد کاهش سطح روابط تهران و لندن بيان می‌شود هم گفت که هر چند «قبلاً اخراج هم داشته‌ايم ولی فعلاً دستورکاری مبنی بر کاهش يا افزايش سطح روابط نداريم.»

حسن قشقاوی در ادامه به محاکمه کلوتيلد ريس، تبعه فرانسه، در دادگاه روز شنبه هم اشاره کرد و گفت : «رسيدگی به اتهامات تبعه فرانسوی کاملاً قانونی است و براساس آئين دادرسی بوده است».

وی در اين زمينه اظهار داشت: «حضور چند روزه يک تبعه فرانسوی که در اصفهان آموزش زبان فرانسه را بر عهده داشته است، در تجمعات تهران چه معنايی دارد؟ و چرا اين فرد يا وابستگان يک سفارت،‌ پس از آن اقدام به ارسال هزار عکس و خبر کرده‌اند؟»

اين در حالی است که بر طبق گزارش خبرگزاری فارس خانم ريس در مصاحبه خود پس از دادگاه اظهار داشت که وی هيچگاه عکس‌هايی که خود از تظاهرات گرفته بود را به خارج از ايران ارسال نکرده است.

در همين حال برنارد کوشنر، وزير خارجه فرانسه، اتهام های مطرح شده عليه اين شهروند فرانسه را «کاملاً بی اساس» خواند.
XS
SM
MD
LG