لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

ايران و آمريکا؛ حالا نوبت کیست؟


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، صبح چهارشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد: «رئيس‌جمهوری مواضع جمهوری اسلامی ايران را بيان می‌کند و همان‌طور که وی اعلام کرده، ايران آمادگی گفت‌وگو در چارچوب احترام متقابل و عدالت را دارد».

او افزود: «ما مايليم که فرصت تغيير اساسی و بنيادين برای آقای اوباما حاصل شود. در اين ارتباط عجولانه رفتار نمی‌کنيم که اين فرصت از دست برود».

اين بخشی از واکنش رسمی ايران نسبت به احتمال آغاز گفت‌وگو بين مقامات آمريکا و ايران است که با رياست‌جمهوری باراک اوباما مطرح شده است.

باراک اوباما دوشنبه ۲۱ بهمن در نشستی خبری با اشاره به این که دولتش به دنبال موقعیتی برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران است گفت «حالا نوبت ایران است که نشان دهد می‌خواهد متفاوت رفتار کند.»

آقای اوباما، پیشتر در نخستين گفت‌وگوی تلويزيونی خود با شبکه العربيه اعلام کرده بود که «اگر ايران مشت گره کرده خود را بگشايد، دست آمريکا را در مقابل خود گشوده خواهد ديد». اين پيشنهاد روز دوشنبه به شکلی صريح‌تر در نخستين کنفرانس خبری باراک اوباما مطرح شد.

رئيس‌جمهوری آمريکا در اين کنفرانس خبری گفتگوی چهره ـ به ـ چهره با ايران در ماه‌های آينده را محتمل دانست. آقای اوباما گفت :«ما به دنبال گشايشی هستيم تا با پيش ‌در آمدی ديپلماتيک در دو طرف يک ميز به صورت چهره ـ به ـ چهره با يکديگر گفتگو کنيم و سياست خود را در مسيری جديد پيش ببريم».

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در مراسم سالگرد انقلاب در سخنانی به گفته‌های اخیر رئيس‌جمهوری آمريکا واکنش نشان داد و گفت: « دولت جديد آمريکا اعلام کرده است که می خواهد تغيير ايجاد بکند و مسير گفت‌وگو را در پيش بگيرد. بسيار روشن است که تغيير واقعی بايد بنيادين و نه تاکتيکی باشد روشن است که ملت ايران از تغييرات حقيقی استقبال می کند.»

اما در آن سوی مرزهای ایران، روزنامه وال استريت جورنال آمريکا در تحليل اين بده بستان‌های سياسی می‌نويسد: «ايران واکنش سردی نسبت به ژست‌های ديپلماتيک آمريکا نشان داده است. مانورهای سياسی ايران در ساختار قدرتی که تصميم‌گيری در آن متمرکز نيست، بغرنج و پيچيده است».

در همين حال هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در استقبال از گفتگوی با آمريکا به شرط وجود احترام متقابل، گفت: «فرصتی برای دولت ايران فراهم شده تا ميل به باز کردن مشت گره کرده خود را نشان دهد و در مورد طيفی از موضوعات گفتگوی جدی و مسئولانه‌ای را آغاز کند».

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اين سخنان وزير امور خارجه آمريکا می‌نويسد مسئله ايران با ديگر مسائل سياست خارجی غرب پيوند خورده و باز شدن آن به سادگی امکان‌پذير نيست. اين روزنامه در ادامه با اشاره به سخنان بان کی مون، دبير کل سازمان ملل، که در کنفرانسی خبری گفته بود دولت اوباما را به مذاکره با ايران برای حل مشکل هسته‌ای ترغيب خواهد کرد اشاره کرده و امکان حل موارد اختلاف در کوتاه مدت را بعيد دانسته است.

همين نظر در اظهارات حسن روحانی، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، در مصاحبه‌ای با العالم شبکه عربی جمهوری اسلامی نيز ابراز شده، آنجا که می‌گويد «انتظار می‌رود که آمريکايی‌ها از خود حسن نظر نشان دهند» و سپس اضافه می‌کند که « بعيد است در آينده نزديک تغييرات وسيعی در روابط ايران و آمريکا صورت گيرد».

روزنامه نيويورک تايمز هم به نقل از نزديکان رئيس‌جمهوری آمريکا سختی گفتگو با ايران و حفظ تعادل در موازنه سياسی منطقه را اين گونه صورت‌بندی می‌کند «تقريباً غيرممکن است که ايرانی‌ها از همه چيزهايی که برای ساختن سلاح هسته‌ای لازم است صرف‌نظر کنند. در عين حال تصور اين نکته هم غيرمحتمل است که اسرائيل به چيزی کمتر از اين راضی شود.»
XS
SM
MD
LG