لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

«رکود در برنامه غنی سازی اورانيوم ايران»


 درهای نيروگاه آب سنگين اراک هفته گذشته به روی بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گشوده شد
درهای نيروگاه آب سنگين اراک هفته گذشته به روی بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گشوده شد
ديپلمات‌ها در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل می‌گويند فرآوری اورانيوم غنی‌شده ایران با رکود مواجه شده، اين در حالی است که تهران همچنان به کار نصب دستگاه‌های لازم برای اين فرآوری ادامه می‌دهد.

اين ديپلمات‌ها به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌اند که اين رکود چند ماهه غنی‌سازی ممکن است نشانه‌ای از اين باشد که ايران مواد خام لازم برای برای فرآوری را در اختيار ندارد.

فرآوری اورانيوم فرآيندی است که ماحصل آن هم می‌تواند سوخت هسته‌ای برای استفاده نيروگاهی باشد وهم هسته شکافت‌پذير برای استفاده در کلاهک‌های موشکی هسته‌ای.

شورای امنيت سازمان ملل، در حال حاضر به واسطه خودداری ايران از توقف برنامه غنی‌سازی‌اش، تحريم‌هايی را بر پايه سه قطعنامه مصوب خود عليه اين کشور اعمال می‌کند. توجيه شورای امنيت در اعمال اين تحريم‌ها اين بود که ايران تحت لوای برنامه صلح‌آميز هسته‌ای خود، بتدريج به سمت غنی‌سازی اورانيوم باغلظت لازم برای استفاده در سلاح‌های هسته‌ای پيش می‌رود.

تهران به کرات اين برداشت از برنامه هسته‌ای خود را مردود دانسته و بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای‌اش تأکيد دارد.

به گفته اين ديپلمات‌ها، که به دليل سخن گفتن از پاره‌ای اطلاعات محرمانه نامی از آنها برده نشده، کمبود اکسيد اورانيوم شايد يکی از دلايل رکود در غنی‌سازی اورانيوم از جانب ايران از ارديبهشت ماه گذشته تاکنون باشد.

به گفته کارشناسانی که با خبرگزاری آسوشيتدپرس سخن گفته‌اند اين امر چنانچه واقعيت داشته باشد می‌توان نتيجه گرفت که تحريم‌های شورای امنيت اگر نگوئيم برنامه هسته‌ای ايران را متوقف کرده، دست‌کم می‌توان احتمال داد که جلوی سرعت پيشين آن را گرفته است.

اين در حالی است که اين کارشناسان بعيد می‌دانند که ايران به عمد و با تصميم قبلی اقدام وارد به این دوره رکود در فرآوری اورانيوم شده باشد. به گفته آنها آنچه از شواهد امر بر می‌آيد اين است که ايران در طول سه ماه گذشته با نصب و راه‌اندازی صدها دستگاه سانترفيوژ برای غنی‌سازی اورانيوم، ظرفيت فرآوری اورانيوم خود را افزايش داده است.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای، کمبود «کيک زرد» برای غنی‌سازی اورانيوم را تکذيب کرده اما در عين حال گفته که حاضر نيست پيش از انتشار گزارش جديد آژانس در مورد ايران، جزئيات بيشتری در اين باره اظهار کند.

بر پايه تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل صادرات هرگونه ابزار، کالا، فناوری و مواد معدنی از جمله اورانيوم خام به ايران که بتواند در کار غنی‌سازی اورانيوم مورد استفاده قرار بگيرد، ممنوع است.

افزون بر اين، نقل و انتقال بيش از ۵۰۰ کيلوگرم سنگ اورانيوم در سال بايد تحت نظارت دقيق کشورهای صادرکننده فناوری هسته‌ای باشد.

به گفته يک منبع خبری در مؤسسه علم و امنيت بين‌المللی در واشینگتن «اين محدوديت‌ها می‌تواند به طور مؤثر راه واردات قانونی سنگ اورانيوم به ايران را مسدود کند».

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل که مقر آن در ژنو است، پنجشنبه يا جمعه اين هفته گزارش جديد خود در مورد ايران را منتشر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG