لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

اسرئیل نوار مرزی غزه با مصر را بمباران کرد


 بمباران رفح در جريان جنگ ۲۲ روزه اسرائيل ـ حماس
بمباران رفح در جريان جنگ ۲۲ روزه اسرائيل ـ حماس
جنگنده‌های ارتش اسرائيل درنخستين ساعات سحرگاه دوشنبه نواره مرزی غزه با مصر را بمباران کردند.

ارتش اسرائيل با تأييد اين خبر آن ‌را واکنشی به حملات راکتی و خمپاره‌ای يکشنبه به جنوب اين کشور توصيف کرد.

رهبران جنبش حماس اظهار داشته‌اند که اين سازمان در حملات راکتی ماه‌های اخير نقشی نداشته اما در عين حال نمی‌تواند «مانع از حملات راکتی برخی تشکل‌های ديگرمقاومت شود».

يکشنبه يک راکت به سوی مزرعه‌ای اسرائيلی درجنوب اين کشور شليک شد، که آسيب جانی نداشت اما مقا‌م‌های اسرائيل اين حمله را با نظر به رخدادهای سال گذشته «بسيار جدی» ارزيابی کردند.

پس از اين حمله دو گلوله خمپاره نيز به مقرديده بانی «ارز» درحد فاصل اسرائيل و غزه شليک شد. اين حمله در زمانی اتفاق افتاد که يک خودروی امدادی فلسطينی با مجوز اسرائيل، درحال انتقال فردی بيمار به بيمارستانی درجنوب اسرائيل بود.

هيچ تشکل فلسطينی هنوز مسووليت حملات يکشنبه را عهده‌دارنشده است.

حملات راکتی از داخل باريکه غزه به خاک اسرائيل در سال گذشته، به عمليات نظامی گسترده نظامی «سرب مذاب» اين کشور درغزه منجر شد.

سخنگوی ارتش اسرائيل گفت بامداد يکشنبه جنگنده‌ بمب‌‌افکن‌های اين کشور تونلی را در غرب «الرفح» هدف بمباران قرار دادند.

خبرگزاری رويترز به نقل از منابع فلسطينی گزارش کرده است که تلفات احتمالی اين حمله هنوز مشخص نيست.

ساکنين غزه که پس از تسلط حماس بر غزه هدف تحريم قرار گرفته‌اند، با کندن تونل‌های متعدد درمرز با مصر، کالا و سوخت وارد می‌کنند.

مقام‌های اسرائيل می گويند که فلسطينی‌ها از تونل‌ها برای انتقال انواع جنگ افزار و مهمات استفاده کرده و علاوه بر آن نيروهای مسلح خود را نيز از اين طريق جا به جا می‌کنند.

اسرائيل درطول عمليات «سرب مذاب» بيش از سيصد تونل را بمباران و منهدم کرد اما اکنونبه جای آنان تونل‌های جديدی حفر شده است.

ارتش مصر نيز تدابير گسترده‌ای درمرز با غزه اتخاذ کرده و از حفر تونل بين باريکه غزه و خاک خود مبارزه می‌کند.

نيروهای مرزی مصر دستور دارند که پس از شناسايی هر تونلی، ورودی آن را منفجر کنند و يا با فرستادن آب به درون آن باعث ريزش تونل شوند.

ارتش مصردرماه‌های اخيراز کشف محموله‌های متعدد مهمات و سلاح که «آماده انتقال به غزه از طريق تونل‌ها» بوده، خبر داده است.

«صوت الاقصی» راديوی دولت حماس درغزه نيز اعلام کرد که غروب يکشنبه چند گلوله توپ از قايق‌های جنگی اسرائيل به سوی ساحل غزه شليک شد. در گزارش اين راديو آمده است که «صيادان و قايق‌های فلسطينی» هدف اين حمله بودند اما در عين حال گفته شد که اين حملات آسيب جانی در بر نداشته است.

بنيامين نتانياهو يکشنبه در نشست دولت اسرائيل گفت «برچيدن شهرک‌های يهودی نشين غزه (در تابستان ۲۰۰۵ به دستور آريل شارون، نخست وزير وقت) و تخليه کامل غزه، به سازمان‌های فلسطينی امکان داد که غزه را به گرمخانه پرورش تروريست‌ها تبديل شود».

آقای نتانياهو اضافه کرد که دولت وی اين «اشتباه» را درمورد کرانه باختری تکرار نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG