لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

بازگشت دست راستی‌های اسرائيل به قدرت


از راست به چپ: تزيپی ليونی رهبر حزب کديما، بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليکود، آويگدور ليبرمن رهبر حزب اسرائيل خانه ما، ايهود باراک رهبر حزب کارگر
از راست به چپ: تزيپی ليونی رهبر حزب کديما، بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليکود، آويگدور ليبرمن رهبر حزب اسرائيل خانه ما، ايهود باراک رهبر حزب کارگر
دفتر شيمون پرز، رئيس‌جمهوری اسرائيل، روز جمعه اعلام کرد که بنيامين نتانياهو مأمور تشکيل دولت جديد اين کشور خواهد شد.

پس از بی‌نتيجه ماندن تلاش‌های شيمون پرز برای جلب حمايت حزب کاديما برای تشکيل دولت ائتلافی به همراه حزب ليکود، امروز بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود مأمور تشکيل کابينه اسرائيل می‌شود.

با دريافت حکم رياست‌جمهوری برای تشکيل دولت، آقای نتانياهو شش هفته زمان خواهد داشت تا با تشکيل ائتلافی منسجم، اداره امور اجرایی را به دست بگيرد.

کرسی احزاب در کنست
* حزب کاديما ۲۸
* حزب ليکود ۲۷
* حزب اسرائيل خانه ما ۱۵
* حزب کارگر ۱۳
* حزب شاس
حزب ليکود در انتخابات اخير اسرائيل، با کسب ۲۷ کرسی پارلمانی، يعنی يک کرسی کمتر از حزب ميانه‌رو کاديما، در جای دوم قرار گرفت. با اين همه، نظر به اينکه احزاب مذهبی و ملی‌گرای اسرائيل آماده ائتلاف با اين حزب خواهند شد، موقعيت پارلمانی آن مستحکم‌تر از رقيب ميانه‌رو خواهد بود.

بدين ترتيب پس از نزديک به ده سال، بنيامين نتانياهو بار ديگر به مقام نخست‌وزيری اسرائيل خواهد رسيد. رهبر حزب ليکود از سال ۷۵ تا سال ۷۸ اين مقام را در اختيار داشت.

روز پنجشنبه آويگدور ليبرمن رهبر حزب افراطی راست «اسرائيل خانه ما»، در ملاقات خود با شيمون پرز اظهار داشت که از يک دولت ائتلافی به نخست‌وزيری بنيامين نتانياهو حمايت می‌کند.

او همچنين بعد از ملاقات با آقای پرز گفت که مايل است شاهد ائتلاف فراگير شامل سه حزب بزرگ اسرائيل برای شکل‌گيری دولت جديد باشد. بدين ترتيب تلويحاً حزب کاديما به رهبری خانم لیونی، وزير امور خارجه اسرائيل را به ائتلاف با احزاب دست راستی دعوت کرد.

با اين همه بعد از اعلام مواضع آقای ليبرمن و طرفداری او از انتخاب آقای نتانياهو به نخست‌وزيری اسرائيل، تسیپی ليونی رهبر حزب کديما روز پنجشنبه اعلام کرد که او در کابينه‌ای که نتواند روند صلح را به پيش ببرد شرکت نخواهد کرد.

خانم ليونی اظهار داشت: «حزب کاديما سه هدف را در دستور کار قرار داده که بايد در اين جهت حرکت کند؛ پيش بردن روند صلح، مبارزه با تروريسم و يافتن راه‌حل برای مشکلات داخلی کشور».

رهبر حزب کدیما اضافه کرد: « حزب ما حاضر نيست پوششی برای دولت افليج‌ها باشد»، و با اين اظهار نظر امکان شرکت در ائتلافی به رهبری بنيامين نتانياهو را رد کرد.

علاوه بر اين پيش از اعلام دعوت از بنيامين نتانياهو به پذيرش حکم نخست‌وزيری و در جايی که هنوز شايعه‌هايی در مورد رايزنی بين احزاب راست و ميانه‌رو برای تشکيل دولت ائتلافی در جريان بود، خانم ليونی اين ائتلاف را ناممکن خواند.

او در بيانيه خود عنوان کرد که ‌ايده دولت ائتلافی «فاقد ديدگاهی سياسی، و دولت حاصل آمده دولتی بدون ارزش است.»

خانم ليونی گفت: «من مهره پياده در دولتی که مخالف ايده‌آل‌های ما است نخواهم بود.»

دانيل کورتزر، سفير سابق آمريکا در اسرائيل، پيشتر در در سخنرانی در دانشگاه جرج تاون، اظهار داشته بود: «دولتی به نخست وزيری نتانياهو که ليبرمن در آن شرکت داشته باشد، ترکيب بدی را برای منافع آمريکا در منطقه به وجود می‌آورد.»

او همچنين اضافه کرد:«پيش بردن روند صلح با يک دولت دست راستی مشکل‌تر از پيش خواهد بود. البته غيرممکن نيست، اما بسيار مشکل است».
XS
SM
MD
LG