لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

پیش‌بینی اسرائیل؛ دوری دمشق از تهران


اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل
اهود باراک در گزارش خود به کنست (پارلمان این کشور) بیان داشت: «اکنون بشاراسد از یک سو بر لزوم از سرگیری مذاکرات با اسرائیل تاکید دارد و چهره صلح خواهی خود را به باراک اوباما و غرب نشان می دهد ولی از دیگر سو، آغوشی گشاده نیز برای حزب الله، حماس و سازمان‌های مسلح فلسطینی دارد و مناسبات نزدیک با ایران را حفظ کرده است».

وزیردفاع اسرائیل گفت هر چند سوریه اکنون به این بازی دو گانه به طور آگاهانه ادامه می‌دهد، اما ارزیابی این است که درپی رسیدن به خواسته‌هایش از اسرائیل و برقراری صلح، منش و خوی «حمایت ازترور» در میان حاکمیت سوریه تغییر کند.

اهود باراک روز سه‌شنبه به نشست کمیسیون مناسبات خارجی و امور دفاعی کنست دعوت شده بود، تا درباره آخرین رخدادهای مرتبط با خاورمیانه به پرسش‌های نمایندگان این مهمترین کمیسیون کنست پاسخ دهد.

ریاست این کمیسیون با تساخی هانگبی از سران حزب اوپوزیسیون «کادیما» است که از تعلیق مذاکرات سیاسی میان دولت کنونی اسرائیل با فلسطینی ها و کشورهای عرب ناخشنود است.

اهود باراک ارزیابی کرد که باراک اوباما به‌زودی برنامه دولت خود را برای صلح خاورمیانه ارائه کند، و گفت من به دولت اسرائیل توصیه می‌کنم که با «شور زیاد سواراین موج شود». آقای باراک گفت هرچند طرح صلح اوباما بر محوریت قضیه فلسطین تاکید خواهد داشت اما «امیدواریم که صلح (اسرائیل) با سوریه و لبنان را نیز دربرگیرد».

اهود باراک با حضور خود دراین کمیسیون، همچنین بار دیگر تاکید کرد که «اسرائیل درجایگاهی نیست که بخواهد اراده‌اش را به آمریکا درقبال ایران تحمیل کند»، اما در عین حال اظهار داشت که درمذاکرات هفته گذشته با وزیر دفاع آمریکا و سایر بلندپایگان آمریکایی که به اسرائیل آمده بودند، «اسرائیل مؤکداً توصیه کرد که سقف مذاکرات احتمالی آمریکا و ایران در سطحی پایین نگه داشته شود».

سرهنگ یوسی بایدتس رئیس بخش پژوهش در سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز که همراه اهود باراک به نشست کنست رفته بود، گفت ارزیابی رکن اطلاعاتی ارتش درباره سوریه این است که اگراسرائیل و سوریه به صلح دست پیدا کنند، بشار اسد آماده دورشدن از ایران است و مناسبات این کشور با حزب الله، حماس و دیگر تشکل‌های «جبهه مقاومت» رو به سرد خواهد گذاشت.

اسرائیل همواره تلاش کرده است تا سوریه را از هم پیمانی با جمهوری اسلامی ایران دور کند و موجب گسست در مناسبات سی ساله حاکمیت سوریه با سران تهران شود.

اسرائیل و سوریه درزمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به رسیدن به پیمان صلح بسیارنزدیک شدند اما برخی اختلافات جزئی مانع از آن شد که حافظ اسد رهبر وقت سوریه با این پیمان موافقت کند. درآن زمان اهود باراک رهبر حزب «کارگر» نخست وزیر اسرائیل بود.

دریک سال و نیم پایانی دولت اهود اولمرت، چهار دور مذاکرات غیرمستقیم نمایندگان ارشد اسرائیل و سوریه با میانجی‌گری ترکیه در استانبول برگزارشد که دولت پیشین آمریکا با سردی کامل با آن برخورد کرد. این تماس‌های غیرمستقیم با روی کارآمدن دولت نتانیاهو متوقف شد.

بشاراسد درماههای اخیر برای از سرگیری مذاکرات با اسرائیل پیوسته ابراز آمادگی کرده است. سران سوریه برخی اظهارات پیشین دولتمردان اسرائیل در مورد «آمادگی دمشق برای دورشدن از هم پیمانی با جمهوری اسلامی» را رد کرده ومناسبات کشورخود با تهران را «راهبردی» توصیف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG