لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

امتناع اردن از عادی‌سازی روابط با اسرائيل


هیلاری کلینتون در ملاقات با ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن
هیلاری کلینتون در ملاقات با ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن
اردن، کويت و عربستان در خواست واشنگتن برای عادی‌سازی روابط با اسرائيل را نپذيرفتند.

اردن، دومين کشورعربی نيز که پس از مصر با اسرائيل مناسبات ديپلماتيک در سطح سفير برقرارکرد، مقطع کنونی را برای «عادی سازی مناسبات ميان کشورهای عربی با اسرائيل» مناسب نمی داند.

همزمان، کويت نيز درخواست اوباما را برای «عادی سازی روابط با اسرائيل» رد کرد. وزيرخارجه عربستان نيز هفته گذشته اين درخواست آمريکا را رد کرده بود.

ناصرجوده وزير خارجه اردن که به ايالات متحده سفر کرده، گفت «عادی سازی مناسبات کشورهای عربی با اسرائيل تا پيش از استقلال فلسطين، بعيد است».

وزيرخارجه اردن دوشنبه در نشست خبری مشترک با هيلاری کلينتون، همتای آمريکايی خود، گفت «بايد اشغال پايان يابد، کشورفلسطين به استقلال برسد، و آنگاه مناسبات اسرائيل با کشورهای عربی و نيز با دولت‌های اسلامی عادی خواهد شد، و عادی سازی مناسبات، آخرين مرحله خواهد بود».

وزيرخارجه اردن طرح صلح عربی را يکی از بهترين راهکارها برای رسيدن به صلح توصيف کرد، و خواهان آن شد که اسرائيل از سياست شهرک‌سازی، «حفاری های مشکوک» دراطراف مسجد الاقصی و اخراج برخی خانواده‌های عرب شرق بيت‌المقدس ازخانه‌هايشان، دست بردارد.

اردن درحالی عادی سازی مناسبات با اسرائيل را به «آخرين مرحله از تلاش‌های صلح» موکول می‌کند، که خود از سپتامبر ۱۹۹۴ با اسرائيل مناسبات کامل سياسی درسطح سفيردارد.

ملک حسين شاه سابق و پدر ملک عبدالله دوم پادشاه کنونی اردن که مناسبات نزديکی با سران اسرائيل داشت، يک سال پس ازامضای توافقنامه «اسلو» و تشکيل حکومت خودگردان فلسطينی درکرانه باختری و باريکه غزه، با اسرائيل پيمان صلح کامل امضا کرد.

اين مناسبات درطول ۱۵ سال اخيرو برغم بحران‌های دشوار در منطقه کماکان حفظ شده است. سفيراسرائيل درسالهای «انتفاضه الاقصی» و نبرد های «۳۳ روزه لبنان» و «۲۲ روزه غزه» نيز همواره در امان به کار خود ادامه داد.

با وجود اين، پادشاه اردن يکی از رهبران عربی است که پيوسته مورد مشورت محمود عباس رهبرتشکيلات خودگردان فلسطينی درباره تلاش‌های سياسی منطقه قرارمی‌گيرد.

ملک عبدالله دوم درماههای اخيرنسبت به عواقب منفی تعليق مذاکرات سياسی اسرائيل و حکومت فلسطينی هشدار داده است.

همزمان با حضور وزيرخارجه اردن در واشنگتن، اميرکويت شيخ صباح الاحمد الصباح نيزکه درآمريکا بسرمی‌برد، دوشنبه در ديدار با باراک اوباما گفت «تنها هنگامی که اسرائيل تعهدات خود را درقبال صلح انجام داده باشد، کشورهای عربی گام‌های لازم را درقبال اسرائيل برخواهند داشت».

اميرکويت نيز بر لزوم اجرای طرح صلح کشورهای عضو اتحاديه عرب تاکيد کرد.

سعود الفيصل وزيرخارجه عربستان که طرح صلح عربی، ابتکار ملک عبدالله، پادشاه آن کشور است، نيز جمعه گذشته در ديدار با خانم کلينتون در آمريکا تاکيد کرد که زمان برای عادی سازی مناسبات با اسرائيل فرا نرسيده است.

اظهارات امير کويت و وزيران خارجه اردن و عربستان در رد عادی‌سازی مناسبات با اسرائيل در مقطع کنونی، پاسخ به درخواست رئيس جمهوری آمريکا محسوب می‌شود.

کاخ سفيد اخيرا تاييد کرد که باراک اوباما، نامه هائی برای رهبران شش کشورعربی ذی‌نفوذ درمنطقه فرستاد و ازآنها خواست، گام‌های حسن نيت درقبال اسرائيل بردارند تا اطمينان اسرائيل جلب شود و با آسودگی خاطر بيشتری اقدامات لازم را برای برقراری صلح با فلسطينی‌ها و کشورهای عرب انجام دهد.
XS
SM
MD
LG