لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

کروبی به شورای نگهبان هشدار داد


مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی در نامه‌ای به اعضاء شورای نگهبان ضمن انتقاد از رفتارهای «ناقض جايگاه قانونی اين نهاد» تهديد کرد که با «تخلف و بی‌طرفی نهادهای اجرايی و نظارتی برخورد علنی» خواهد کرد.

رئيس سابق مجلس شورای اسلامی در ابتدای اين نامه به جايگاه شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرده و در تفسير خود از اين قانون نوشته است که انتخابات از اين روی تحت نظارت شورای نگهبان قرار گرفته که با توجه به «جايگاه فراجناحی و بی‌طرفی سياسی برآمده از قانون و مختصات اعضاء» آن، انتخابات به سلامت برگزار شود و در معرض ديدگاه‌های فردی و جناحی قرار نگيرد.

آقای کروبی در ادامه می افزايد نقش شورای نگهبان و بی‌طرفی آن در انتخابات رياست جمهوری بر جسته‌تر است چون کيفيت نظارت اين شورا بر انتخابات مجلس شورای اسلامی را قانون مجلس تعيين می‌کند. وی سپس اين گونه نتيجه می‌گيرد که «ناظران اين شورا بايد کاملا بی‌طرف باشند و از جايگاه قانونی آن پاسداری کنند» و در ادامه می‌افزايد که ناظر جانبدار در اصل ناظر نيست بلکه خود «بازيگر» است.

دبير کل حزب اعتماد ملی پس از اين مقدمه‌چينی کلی در ابتدای نامه، پيکان انتقاد خود را مشخصاً به احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، نشانه می‌رود و رفتار وی را «ناقض جايگاه قانونی» آن شورا می‌داند.

دبير شورای نگهبان در طول سال‌های گذشته با تمجيد از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، بارها از وی به طور علنی پشتيبانی و حمايت کرده و از او در نمازجمعه ارديبهشت ۸۶ اين چنين تجليل کرده است که «اين نعمت را قدردانی می‌کنيم». اما به نظر می رسد اشاره آقای کروبی در اين نامه، به اظهارات آقای جنتی در روز چهارشنبه ۵ فروردين در جمع ناظران شورای نگهبان در بوشهر است که گفته بود «دشمنان ايران اسلامی در فکر براندازی نرم هستند. به دنبال اين هستند که رئيس جمهوری بر سر کار آيد که به خودشان و مقاصدشان نزديک تر باشد.»

احمد جنتی در ادامه به ناظران شورای نگهبان يادآوری کرد که «در سه سال اخير رسيدگی فوق العاده ای به مردم، به خصوص به محرومان شده است که نتيجه تلاش يک دولت پرتلاش و پرکار است».

مهدی کروبی در نامه خود از اين «ستايش يکی از نامزدهای انتخابات» انتقاد می‌کند و می‌نويسد: «گرچه حتی در مضمون سخنان جناب آيت‌الله جنتی درباره آقای محمود احمدی‌نژاد اختلاف‌نظر وجود دارد اما مهمتر از آن، اصل و نفس جانبداری دبير شورای نگهبان از يکی از نامزدها آن هم در جلسه‌ناظران شورای نگهبان است.»

دبير کل حزب اعتماد ملی در ادامه با اشاره به اينکه شورای نگهبان برای اين تاسيس شده که اگر نهادی يا گروهی در انتخابات تخلفی انجام داده به آن شکايت برده شود، اين پرسش را مطرح می‌کند که «اکنون ما از جناب آقای جنتی دبير محترم شورای نگهبان به کجا شکايت بريم؟»

نامه انتقادآميز مهدی کروبی خطاب به اعضای شورای نگهبان با خطاب تهديدآميز وی به پايان می رسد. وی با يادآوری اين نکته که در انتخابات چهار سال پيش شاهد «نقض حقوق قانونی و ناديده گرفتن آرای مردمی» بوده، هشدار می‌دهد که در انتخبات خرداد ماه سال جاری «با مشاهده هرگونه نشانه‌ای از تخلف و بی‌طرفی نهادهای اجرايی و نظارتی برخورد علنی می‌کنم و آن را با مردم و رهبری در ميان می‌گذارم و اجازه نمی‌دهم در حق کسانی که از رای خود استفاده می‌کنند اجحاف و ظلم شود.»

مهدی کروبی چهار سال پيش نيز در نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای، به حمايت‌های «آقا مجتبی» (فرزند ارشد رهبر جمهوری اسلامی) از محمود احمدی‌نژاد اشاره کرده و با يادآوری اين نکته که «دخالت‌های نسنجيده اطرافيان برخی از مقامات روحانی و سياسی در سال‌های گذشته تبعات منفی فراوانی برای کشور و نظام داشته است» خواهان «بازشماری آرا در برخی حوزه‌های مشکوک و نيز شناسايی منبع و مجوز پرداخت بعضی از وجوه در روزهای منتهی به انتخابات» شده بود.
XS
SM
MD
LG