لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

درخواست از دبيرکل سازمان ملل برای به رسميت نشناختن دولت احمدی نژاد


بان کی مون؛ دبیرکل سازمان ملل متحد
بان کی مون؛ دبیرکل سازمان ملل متحد
۲۵۶ روشنفکر از کشورهای مختلف جهان، با امضای نامه‌ای ضمن بيان درخواست‌های خود، از دبير کل سازمان ملل خواستند تا دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسميت نشناسد.

اين نامه با همت اکبر گنجی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ناراضی ايرانی، پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری نوشته شده و به امضای برخی روشنفکران، متفکران و نويسندگان برجسته جهان رسيده تا در اختيار بان کی‌مون دبير کل سازمان ملل متحد قرار گيرد.

در اين نامه با اشاره به اصول ۱۱۰ و ۵۷ قانون اساسی ايران، نتيجه‌گيری شده که قدرت در ساختار سياسی جمهوری اسلامی در يک نقطه، يعنی در جايگاه «ولايت مطلقه امر و امامت امت» يا همان مقام رهبری تمرکز و تجميع پيدا کرده است.

در ادامه، موانع ساختاری اعمال قدرت شهروندان ايرانی در تصميم‌گيری‌ها و اثرگذاری آنها بر ساخت سياسی کشور برشمرده شده و توجه دبيرکل سازمان ملل را به اين نکته جلب کرده که در اين «چارچوب رقابتی تنگ و از پيش گزينش شده» انتخابات ۲۲ خرداد برگزار شد.

اين بيانيه که امضای انديشمندانی نظير يورگن هابرماس، نوآم چامسکی، مارشال برمن و نصر حامد ابو زيد را در پای خود دارد به اعتراض‌های صورت گرفته به نتايج انتخابات رياست‌جمهوری پرداخته و تصريح می‌کند که به‌رغم اعتراض‌های آرام و گسترده به تخلفات انتخاباتی، دولت با توسل به نيروهای نظامی و شبه‌نظامی خود خشونت و سرکوب گسترده‌ای را عليه معترضين به کار گرفت.

در جريان اعتراض‌ها و ناآرامی‌های پس از انتخابات ايران و مطابق اعلان کميته رسيدگی به حوادث از جانب آقايان موسوی و کروبی به مجلس شورای اسلامی، دست‌کم ۶۹ نفر به طور قطع کشته شده‌اند. سخنگوی قوه قضائيه نيز رقم بازداشت‌شدگان را چهار هزار نفر اعلام کرد.

افراد و گروه‌های مدافع حقوق بشر آمارهای واقعی قربانيان، آسيب‌ديدگان و بازداشت‌شدگان را به مراتب بيشتر از آمارهای اعلام شده دولتی می‌دانند.

در ادامه اين نامه به دبيرکل سازمان ملل در خواست‌های مشخصی از بان کی مون شده است که عبارتند از تشکيل کميته بين‌المللی حقيقت‌ياب برای بررسی فرآيند رأی‌گيری و دستکاری در آرای مردم، اعمال فشار بر دولت ايران برای آزادی کليه زندانيان حوادث اخير و رفع توقيف از رسانه‌های تعطيل شده.

امضا‌کنندگان اين نامه که در بين آنها نام‌ نويسندگانی چون برندگان جايزه نوبل ادبيات نادين گورديمر و اورهان پاموک و رمان‌نويس مشهور آمريکای لاتين، ماريو وارگاس يوسا، ديده می‌شود در پايان مجموعه درخواست‌های خود از دبير کل سازمان ملل خواسته‌اند که دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسميت نشناسد.

روز چهارشنبه خبرگزاری فارس گزارش داد که دبير کل سازمان ملل طی نامه‌ای انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به سمت رياست جمهوری ايران را تبريک گفته است.

ماری اوکابه سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگاران توضيح داد که دبيرکل سازمان ملل اخيرا نامه‌ای برای احمدی‌نژاد نوشته است، اما محتوای اين نامه را نمی‌توان «تبريک‌گويی» قلمداد کرد. در نامه تنها ابراز اميدواری شده که ايران در آينده برای حل مسائل جهانی و منطقه‌ای با سازمان ملل همکاری داشته باشد. مفاد کامل نامه دبيرکل سازمان ملل منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG