لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

آمريکا خواهان افزايش حضور ناتو در افغانستان


رابرت گیتز
رابرت گیتز
پس از اعلام طرح افزايش ۱۷ هزار نفری نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان، واشنگتن اکنون در پی ترغيب متحدان خود در ناتو است تا حضور خود در اين کشور را تقويت کنند.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، پيش از شرکت در اجلاس دو روزه وزاری دفاع کشورهای عضو پيمان ناتو که از پنج شنبه در شهر کراکوف ِ لهستان برگزار می‌شود، گفت: «از متحدان خود در ناتو خواهيم خواست که نيروهای بيشتری در افغانستان مستقر کنند، هر چند احتمال وقوع چنين امری چندان محتمل نيست.»

آقای گيتس در عين حال به اين مطلب هم اشاره کرد که «متحدان ما در زمان لازم حضور مؤثرتری در افغانستان داشته‌اند که نمونه آن افزايش ۱۵ هزار نيروی نظامی در طول يک سال گذشته بوده است.»

وزير دفاع آمريکا در ادامه افزود «مسئله اين است که آيا ورای اين ميزان مشارکت، توانايی بيشتری وجود دارد يا نه؟ من فکر می‌کنم اين توانايی هست هر چند آن را چندان چشمگير نمی‌بينم.»

گروهی از تحلیلگران معتقدند که بعد از نکوهش جنگ عراق در نزد افکار عمومی جهان، موضوع فرستادن نيروی بيشتر به افغانستان برای بسياری از کشورهای عضو ناتو، امر خوشايندی نبوده است. اين موضوعی است که شخص وزير دفاع آمريکا نيز در کراکوف با اظهار اينکه «خاطره عراق موجب دلسردی برخی برای مشارکت بيشتر در افغانستان شده»، به آن اشاره کرد.

رابرت گیتس روز پنج شنبه گفت: «حرف‌های زيادی در مورد لزوم جامع بودن رويکرد ما به افغانستان زده می شود. امريکا در تقويت بخش نظامی کوشا بوده اما لازم است که بخش غيرنظامی نيز تقويت شود. من اميدوارم که اين کار برای متحدان ما در دراز مدت آسان‌تر باشد.»

وزير دفاع آمريکا می‌گويد آموزش نيروهای پليس، مشارکت در مبارزه با مواد مخدر و جلوگيری از فساد، از جمله مواردی است که کشورهای متحد آمريکا در پيمان ناتو می‌توانند در انجام دادن آن شرکت داشته باشند.

رئيس‌جمهوری آمريکا روز سه‌شنبه در مورد افزايش ۱۷ هزار نيروی نظامی اين کشور در افغانستان گفت: « اين افزايش نيرو برای ايجاد ثبات در وضعيت افغانستان لازم است. توجه و جهت دهی راهبردی و فراهم آوردن منابع لازم برای اين کشور امری ضروری است.»

در حال حاضر ۳۸ هزار نيروی نظامی آمريکا در افغانستان حضور دارند. انتظار می رود که ۱۷ هزار نيروی اضافهT پيش از انتخابات رياست‌جمهوری افغانستان که قرار است ۲۹ مرداد سال آينده برگزار شود، در اين کشور مستقر شوند.
XS
SM
MD
LG