لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

محاکمه دو خبرنگار آمریکایی در کره‌شمالی


استودیوی تلویزیونی کارنت تی‌وی در سانفرانسیسکو
استودیوی تلویزیونی کارنت تی‌وی در سانفرانسیسکو
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی روز جمعه اعلام کرد که کار بازجویی دو خبرنگار بازداشتی آمریکایی پایان یافته و به‌زودی محاکمه آنها آغاز خواهد شد.

آژانس مرکزی خبر کره می گوید که این دو تن بر پایه جرایمی که مرتکب شده‌اند محاکمه خواهند شد. این آژانس هیچ اشاره‌ای به اتهامات رسمی این دو نفر نکرده است.

خانم یونا لی و لورا لینگ که برای شبکه تلویزیونی «کارنت» در شهر سان‌فرانسیسکو آمریکا کار می‌کردند، روز ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در حال تهیه گزارش از اردوگاه پناهندگان کره‌شمالی در چین، بازداشت شدند.

پیونگ‌یانگ می‌گوید این دو به شکلی غیرقانونی وارد قلمرو این کشور شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، دولت کره شمالی را به دلیل مجرم دانستن این دو خبرنگار «به صرف انجام دادن شغل‌شان» محکوم کرده است.

این سازمان که مقر آن در پاریس قرار دارد تاکنون ۱۱ هزار امضا از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان خبری در حمایت از این دو خبرنگار جمع‌آوری کرده است.

در صورت گناهکار شناخته شدن این دو خبرنگار، آنها ممکن است با محکومیت تا ۱۰ سال کار اجباری، روبه‌رو شوند.

گفته می شود که این دو خبرنگار به همراهی یک فیلمبردار آمریکایی و یک راهنمای چینی برای تحقیق پیرامون قاچاق زنان از کره‌شمالی، به منطقه نوار مرزی این کشور و چین عزیمت کرده بودند.

پس از مواجهه مأموران مرزی کره‌شمالی با این گروه، آنها تنها این دو خبرنگار را بازداشت کرده و به داخل خاک این کشور انتقال دادند.
XS
SM
MD
LG