لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

اهداف نتانياهو در اروپا؛ مذاکره با فلسطينی‌ها، تشديد تحريم‌های ايران


 ديدار بنيامين نتانياهو با گوردون براون نخست وزير بريتانيا در لندن
ديدار بنيامين نتانياهو با گوردون براون نخست وزير بريتانيا در لندن
نخست وزير اسرائيل که برای گفتگو با رهبران بريتانيا و آلمان به اروپا سفرکرده، خواهان تشديد تحريم‌ها عليه ايران شد و نسبت به آغاز مذاکره با فلسطينی‌ها اظهار اميدواری کرد.

بنيامين نتانياهو با اين استدلال که «ايران بسيار ضعيف‌تر از آن چيزی است که ادعايش را دارد» خواهان آن شد که غرب «تحريم‌های موثرتری» را عليه جمهوری اسلامی به اجرا بگذارد.

آقای نتانياهو که سفر چهار روزه اروپايی خود را از شامگاه دوشنبه آغاز کرده، چهارشنبه درلندن با جرج ميچل فرستاده ويژه دولت آمريکا در خاورميانه ديداری چهار ساعته داشت. وی پيش از آغاز ديدار گفت «دولتش علاقمند به ازسرگيری فوری تماس‌های سياسی با مقام‌های فلسطينی است تا تماس‌های طبيعی دوباره جريان يابد.»

همزمان با ديدارهای آقای نتانياهو در لندن، برخی بلندپايگان آمريکايی در واشینگتن نيز سه‌شنبه نسبت به «احتمال از سرگيری گفتگوهای سياسی اسرائيل و فلسطينی‌ها در آينده نزديک» ابراز خوش‌بينی کردند.

رسانه های اسرائيلی چهارشنبه نوشتند، دليل اين خوش بينی نزديک شدن دولت‌های اوباما و نتانياهو به تفاهمی است که بر اساس آن، اسراييل توسعه شهرک يهودی‌نشين را متوقف می‌کند و دربرابر، از غرب اطمينان می‌گيرد که در صورت ناکام شدن مذاکرات بر سر برنامه‌های اتمی ايران، تحريم‌های موثرتری عليه اين کشور اعمال شود.

ديپلمات‌های عضو تيم جرج ميچل در لندن گفتند، احتمالا چهارشنبه ديدار ديگری ميان ميچل و نتانياهو برای رسيدن به توافق نهايی در اين باره انجام خواهد شد. جرج ميچل اوايل سپتامبر دوباره به اسراييل می‌رود، و آنگاه درهفته سوم سپتامبر نخست‌وزير اسرائيل برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک خواهد رفت.

گابرييلا شالو، سفير اسرائيل درسازمان ملل سه‌شنبه تاييد کرد که تلاش‌های جدی در جريان است تا هنگام حضور باراک اوباما، محمود عباس رهبر تشکيلات فلسطينی و بنيامين نتانياهو در نيويورک، ديدار سه جانبه‌ای بين آنها صورت گيرد که «سرآغاز تجديد تماس‌های سياسی ميان دولت اسراييل با تشکيلات خود گردان فلسطينی باشد.»

آقای نتانياهو سه شنبه در نشست خبری در پايان ديدار با همتای بريتانيايی خود، گوردون براون تلاش کرد که مسائل مرتبط با شهرک‌سازی را به حاشيه ببرد و امور مرتبط با ايران را برجسته کند.

نخست‌وزير اسرائيل در اين نشست گفت «ايران بسيار ضعيف تر از آن چيزی است که ادعای آن را دارد و اگرجامعه بين المللی با قاطعيت در برابر ايران عمل کند، می‌توان آينده را تضمين کرد.»

بنيامين نتانياهو گفت: «اگر اکنون اقدامات قاطع و موضع‌گيری منسجمی از سوی جامعه جهانی در برابر ايران نشان داده شود، در آينده به عمليات شديد‌ترعليه اين کشور نياز کمتری وجود خواهد داشت.»

نخست وزير بریتانیا نيز در اين نشست خبری در مورد ايران گفت: «ايران بايد پيشنهاد اوباما را بپذيرد و تا هنگامی که همکاری شفافی نکند، جامعه بين المللی با سوء‌ظن به برنامه‌های اتمی ايران نگاه خواهد کرد.»

گردون براون درهشداری تلويحی گفت «هرگونه تصميم دولت ايران برای تداوم برنامه‌های هسته‌ای‌اش، برای جهان مفهوم جدی و عميقی دربر خواهد داشت». آقای براون تاکيد کرد که « در برابر ايران همه گزينه‌ها بايد در دسترس باشد.»

بنيامين نتانياهو چهارشنبه درپايان ديدار از بريتانيا، که از شرکای مهم اقتصادی ايران است، به برلين، پايتخت يک شريک مهم تجاری ديگر ايران می‌رود و پنجشنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره ايران گفتگو می‌کند.

اسرائيل همواره از مناسبات تجاری و همکاری های اقتصادی آلمان با ايران عميقا ناخشنود بوده است. اما صدراعظم آلمان نيز در روزهای اخير به صف منتقدين از شهرک‌سازی‌های اسرائيل پيوست و توقف آن راخواستار شده است.

ديپلمات‌های اسرائيلی می‌گويند، نخست‌وزير اين کشور برخی گزارش‌های مربوط به افزايش سطح همکاری‌های تجاری برلين- تهران، به‌رغم قول‌های پيشين دولت آلمان مبنی بر کاهش مبادلات تجاری با ايران، را با خانم مرکل مطرح خواهد کرد.

اين ديپلمات‌ها می‌گويند که آقای نتانياهو با سران آلمان برای اعمال تحريم عليه ايران «پيشنهادهای مشروحی» را نيز در ميان خواهد گذاشت.
افزون بر تحريم فروش بنزين، تحريم همکاری با صنايع نفت و گاز ايران، قطع بيمه شرکت‌هايی که با ايران داد وستد داشته باشند، تحريم پروازهای ايران در غرب، و ممنوع کردن لنگر انداختن کشتی های ايران در بنادر اروپايی از جمله تحريم‌هايی است که اسرائيل خواهان برقراری آن از سوی کشورهای اروپايی عليه جمهوری اسلامی است.

آقای نتانياهو در نشست خبری سه شنبه خود با گردون براون گفت «رخدادهای اخير ايران نشان داد که حاکميت تهران چه اختلافات عميقی با مردم خود دارد و حمايت مردمی را از دست داده است.»

نخست وزير اسرائيل گفت «در اين شرايط، بايد اقتصاد ايران را - که هم اينک نيز با مشکلات جدی روبروست- هدف قرار داد.»
XS
SM
MD
LG