لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۶

آمریکا و روسیه در تلاش برای جلوگيری از هسته‌ای شدن ايران


باراک اوباما به هنگام ايراد سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصيلی دانشجويان مدرسه اقتصاد مسکو، سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۸
باراک اوباما به هنگام ايراد سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصيلی دانشجويان مدرسه اقتصاد مسکو، سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۸
باراک اوباما در دومين روز از سفر خود به روسيه اظهار داشت آمريکا و روسيه تلاش خواهند کرد تا از دستیابی ايران به سلاح هسته‌ای جلوگيری کنند.

آقای اوباما در سخنرانی صبح سه‌شنبه خود در جمع فارغ‌التحصيلان مدرسه اقتصاد مسکو اظهار داشت: «مسابقه تسليحات هسته‌ای در شرق آسيا و خاورميانه نه نفعی برای آمريکا دارد و نه برای روسيه، از همين رو ما بايد با يکديگر متحد شويم و با تبديل شدن کره شمالی به قدرت هسته‌ای مقابله کرده و از دستيابی ايران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگيری کنيم».

رئيس جمهوری آمريکا در ادامه افزود: «خوشحال هستم که من و رئیس جمهور مدوديف بر سر يک «ارزيابی مشترک تهديدهای ناشی از چالش موشک‌های بالستيک در قرن بيست و يکم» به توافق رسيديم، توافق‌نامه‌ای که بررسی تهديدهای ايران و کره شمالی نيز در آن گنجانده شده است.»

اين سخنرانی در دومين روز سفر رئيس جمهوری آمريکا به روسيه انجام شد و پيش از آن آقای اوباما نخستين دور مذاکرات خود را با ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، به انجام رساند.

روز دوشنبه در نخستين روز سفر رئيس جمهوری آمريکا به روسيه، آقايان اوباما و مدوديف هشت توافق‌نامه را به امضا رساندند. آقای اوباما در اظهارنظری در مورد اين توافق‌ها گفت: «اين توافق‌نامه‌ها باعث کاهش چشمگير کلاهک‌های هسته‌ای و سيستم‌های پرتاب موشک خواهد شد».

در بين توافق‌های انجام شده بين دو کشور، اتفاق نظر بر سر يک پيمان جديد کنترل تسليحات برای جايگزينی پيمان موسوم به «استارت يک» حاصل آمد که در سال ۱۹۹۱ به امضای دو طرف رسيده بود. پيمان استارت یک در دسامبر سال جاری انقضاء خواهد یافت.

بر پايه این پيمان جديد، دو کشور تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به ميزان يک سوم کاهش داده و تعداد آن را در مدت هفت سال پس از امضاء آن به ۱۷۰۰ کلاهک برای هر يک از دو کشور کاهش دهند.
XS
SM
MD
LG