لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

سازمان ملل برای آوارگان پاکستانی نیم میلیارد دلار نیاز دارد


صدها هزار آواره از مناطق شمال شرقی پاکستان به سمت مناطق مرکزی در حرکت‌اند.
صدها هزار آواره از مناطق شمال شرقی پاکستان به سمت مناطق مرکزی در حرکت‌اند.

سازمان ملل متحد روز جمعه برای کاستن از «درد و رنج فراوان» نزديک به دو ميليون آواره جنگ پاکستان عليه طالبان، تقاضای ۵۴۳ ميليون دلار کمک کرد.

این تقاضای سازمان ملل متحد یک روز پس از آن مطرح می‌شود که متحدان پاکستان وعده ۲۲۴ میلیون دلار کمک به آورگان این کشور ار مطرح کردند. از این مقدار ۱۱۰ میلیون دلار را ایالات متحده تقبل کرده است.

در بيانيه سازمان ملل متحد در اين باره آمده است که نياز فوری به اين مبلغ برای کمک به ۱۶۵ طرحی است که آژانس‌های تابعه اين سازمان و گروه‌های امدادی برای کمک به غيرنظاميان فراری از منطقه جنگی دره سوات در شمال غربی پاکستان، طراحی و برنامه‌ريزی کرده‌اند.

مارتين موگوانجا، جانشين هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در پاکستان، در این بيانيه آورده است: «ابعاد اين آوارگی از منظر سرعت وقوع و شمار آوارگان آن قدر عظيم است که رنج و محنت غيرقابل‌قبولی را موجب شده است. به همين خاطر ما از جامعه جهانی درخواست کمک‌های سخاوت‌مندانه داريم».

طبق برآوردهای موجود، از زمان حمله ارتش پاکستان به منظور جلوگيری از پيشرفت نيروهای طالبان به سمت پايتخت کشور، تاکنون يک ميليون و ۹۰۰ هزار نفر از منطقه جنگزده دره سوات و دو ناحيه همجوار آن آواره شده‌اند. از اين تعداد نزديک به يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در اردوگاه‌های جنوب منطقه جنگی پناه گرفته‌اند.

تاکنون نزديک به يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در اردوگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند

دولت آمريکا اعلام کرده است که از بين بردن مقر‌ها و مکان‌های امن ستيزه‌گران افراطی طالبان در پاکستان برای هدف نهايی اين کشور یعنی از بين بردن القاعده در منطقه و پيروزی بر ستيزه‌جويان در افغانستان، امری لازم و ضروری است.

يوسف رضا گيلانی، نخست‌وزير پاکستان، روز پنج‌شنبه در گردهمايی اهداءکنندگان کمک‌های مالی و بشردوستانه به کشورش در سخنانی اظهار داشت: «برای تقابل با آنچه گريبان‌گير تمام کشورهای درگير در جنگ با تروريسم هستند، اقدامی فوری و مشترک ضروری است.»

وی همچنين در ادامه اين نکته را نيز اضافه کرد که «بدون صلح، توسعه قابل دوام وجود نخواهد داشت و بدون توسعه، استقرار صلحی پايدار ممکن نيست».

ارتش پاکستان مدعی است که تاکنون بيش از هزار ستيزه‌جوی طالبان را از بين برده و برخی مناطق را از اين نيروها بازپس گرفته است.

در همين حال نيروهای نظامی درگير جنگ، با مقاومت سرسختانه هزاران نيروی ديگر طالبان مواجه شده‌اند و از اين رو زمان پايان جنگ از جانب هيچ مقامی پيش‌بينی نشده است.

XS
SM
MD
LG