لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

محبوبيت اوباما در بين اعراب


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا
بنا بر نتايج نظرسنجی مؤسسه مک‌کلاچی/ايپسوس، سياست‌های باراک اوباما در خاورميانه باعث شده است که توده‌های عرب نظر مثبتی به رئيس جمهوری آمريکا پيدا بکنند.

نظرسنجی انجام شده در شش کشور عرب نشان می‌دهد که شهروندان اين کشورها اعتقاد دارند که باراک اوباما تأثير مثبتی بر خاورميانه، ايالات متحده و ديگر کشورهای جهان، خواهد گذارد.

مطابق نتايج اين نظرسنجی‌ها، رئيس جمهوری آمريکا، در ميان کشورهای عربی، در اردن از بالاترين درصد محبوبيت برخوردار است. در اين کشور ۵۸ درصد از پاسخگويان نظری مثبت در مورد آقای اوباما دارند، ۲۹ درصد نسبت به وی نظری منفی دارند، ۶ درصد نظری نداشته و ۷ درصد از ابراز نظر خودداری کردند.

به لحاظ درصد محبوبيت رئيس جمهوری آمريکا در کشورهای عربی، بعد از اردن، عربستان سعودی با ۵۳ درصد، امارات متحده عربی با ۵۲ درصد، کويت با ۴۷ درصد، لبنان با ۴۳ و مصر با ۳۵ درصد در جايگاه‌های بعدی قرار می‌گيرند.

در همين حال، ۳۸ درصد شهروندان سعودی نظری مثبت راجع به کشور ايالات متحده دارند. همين درصد در اردن ۳۶ ، در امارات متحده عربی ۳۴، در لبنان ۳۱ و در مصر ۲۲ درصد است.

در کشورهای عربی، بين محبوبيت اوباما و نظر مثبت در مورد ايالات متحده شکافی ديده می‌شود که در کويت اين فاصله به ۲۶ درصد و در لبنان به ۱۱ درصد می‌رسد.

در خلاصه گزارش مؤسسه مک‌کلاچی/ايپسوس آمده است که آقای اوباما اين فاصله را می‌تواند با جلب نظر مردم از طریق رفتار و سخنان خود در کشورهای عربی از بين ببرد.

به نظر می‌رسد که اين همان کاری است که رياست جمهوری ايالات متحده قصد دارد در سفر خود به خاورميانه و سخنرانی که قرار است در ۱۴ خرداد خطاب به کشورهای اسلامی ايراد کند، انجام دهد.

بارک اوباما از زمان ورود خود به کاخ سفيد پيوسته به مردم خاورميانه و جهان اسلام ابراز احترام کرده است. وی در جريان نطق خود در مراسم يادکردن سوگند در مقام رياست جمهوری آمريکا گفت : «ما در پی يافتن راهی جديد برای مواجهه با جهان اسلام هستيم، راهی بر پايه احترام متقابل و منافع مشترک». او نخستین مصاحبه تلویزیونی خود را نیز با شبکه العربیه که مقر آن در دبی است انجام داد.

اين رويکرد آقای اوباما، باعث افزايش محبوبيت وی در شش کشور عربی شرکت کننده در اين نظرسنجی شده است. در اردن ۶۴ درصد پاسخگويان گفتند که آقای اوباما تأثيری مثبت در خاورميانه خواهد داشت؛ اين درصد در امارات متحده عربی ۵۵، در عربستان سعودی ۴۹، در کويت ۴۸، در لبنان ۴۵ در مصر ۳۵ درصد است.

اين نظرسنجی با نمونه‌گيری از ۷۰۰۰ نفر که از ۱۸ سال به بالا سن داشتند و در شش کشور خاورميانه، در فاصله ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ تا ۵ فروردين ۱۳۸۸، انجام شد. مجريان اين نظرسنجی ضزيب خطای آن را مثبت/منفی ۳ درصد اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG