لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

آغاز سفر «زيارتی» پاپ به خاورميانه


پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک‌های جهان، از امروز جمعه، با سفر به اردن آنچه که خود «سفر زيارتی» به خاورميانه خوانده است را آغاز می‌کند.

رهبر کاتوليک‌های جهان در امان پايتخت اردن، با ملک عبدالله، پادشاه اين کشور، ديدار کرده و سپس به مکان‌های مرتبط با زندگی عيسی مسيح سفر خواهد کرد.

پاپ در سال‌های گذشته در موضوعات مختلف ابراز نظرهايی کرده که باعث رنجش مسلمانان و يهوديان شده است، از اين رو برخی اين سفر را فرصتی برای بهبود و تحکيم روابط با برخی از اين کشورها می‌دانند.

سفر يک هفته‌ای پاپ به خاورميانه، نخستين سفر وی به خاورميانه پس از بر عهده‌گرفتن رهبری کاتوليک‌های جهان است.

پاپ در جريان سفر خود از بيت‌لحم در کرانه اشغالی رود اردن ديدن خواهد کرد و انتظار می‌رود که در سخنرانی‌های خود خواستار صلح بين اسرائيلی‌ها و فلسطينی‌ها و تأسيس کشور مستقل فلسطينی شود.

به نوشته روزنامه نيويورک تايمز قرار است پاپ در جريان سفر خود ۳۲ سخنرانی ايراد کند. کلماتی که پاپ بر زبان خواهد آورد با کنجکاوی از جانب گروه‌های مسلمان، يهودی و مسيحی دنبال خواهد شد.

رهبران اسلامی اردن روز پنجشنبه سفر پاپ بنديکت به خاورميانه را محکوم کردند و ابراز داشتند چون وی از سخنان خود که در آن اسلام دينی خشن و غيرعقلايی خوانده شده بود، عذرخواهی نکرده اين سفر با تحريک اذهان و خشم مسلمانان توأم خواهد بود.

زکی بانی رشيد، رئيس جبهه حرکت اسلامی، شاخه سياسی اخوان المسلمين، عمده‌ترين حزب اسلام‌گرای اردن به خبرگزاری رويترز گفته است «اين پاپ کسی است که توهين‌های جدی به اسلام کرده و هيچ عذرخواهی از مسلمانان از اين بابت نکرده است. او کسی است که از يهوديان بابت هولوکاست معذرت‌خواهی کرده اما اکنون که قصد دارد به منطقه بيايد هيچ سخنی از فاجعه فلسطينی بر زبان نمی‌آورد».

فؤاد طوال، اسقف اعظم شهر قدس روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه اسرائيلی هاآرتص گفت: «آنچه در مورد سخنرانی پاپ باعث نگرانی من می‌شود آن است که اگر کلمه‌ای در مورد مسلمانان حرف بزند، باعث دردسر من خواهد شد؛ کلمه‌ای در مورد يهوديان هم حرف بزند باعث دردسر خواهد شد. سرانجام پاپ به رم باز خواهد گشت و من اينجا می‌مانم با پيامد‌های سخنان او».

به‌رغم اين نوع گفته‌ها و اظهارنظرها، در عين حال گفته می‌شود که از جمله اهداف عمده پاپ در اين سفر ترغيب و تشويق اقليت مسيحی در منطقه است تا همچنان در آن سرزمين بمانند و از مهاجرت خودداری کنند.

پيش از به‌وجود آمدن کشور اسرائيل در ۱۹۴۸، بيست درصد جمعيت سرزمين‌های فلسطينی، يعنی موطن عيسی مسيح، مسيحی بودند. اين ميزان امروز به شدت کاهش پيدا کرده و تنها دو درصد جمعيت را شامل می‌شود.

پاپ روز دوشنبه برای يک سفر چهار روزه به تل‌آويو خواهد رفت. مقام‌های واتيکان اميدوارند که سفر پاپ به اسرائيل به بهبود روابط کمک کند، هرچند روزنامه نيويورک تايمز به نقل از مقام‌های اسرائيلی می‌‌نويسد که آنها اميدوارند که اين سفر موجب سفرهای بيشتر گردشگران مسيحی به اين کشور شود.

شخص پاپ در بيانيه‌ای که روز چهارشنبه صادر کرد خطاب به مردم خاورميانه گفت «هدف نخست من دين مکان‌هايی است که زندگی مسيح به آنان تقدس بخشيده است، و دعا در آن مکان‌ها برای هديه صلح و اتحاد برای خانواده‌های شما، و برای همه آنهايی که خانه و کاشانه‌شان در سرزمين مقدس و در خاورميانه است».

فدريکو لمبادی، سخنگوی واتيکان اين سفر را مهم و در عين حال سفری بغرنج و پيچيده خواند و آن را سفری از روی اميد و ايمان به صلح و آشتی دانست.
XS
SM
MD
LG