لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

اعتراض به محدوديت خبرنگاران و رسانه‌های بين‌المللی در ايران


سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه با انتشار بيانيه‌ای به ادامه بازداشت مازيار بهاری و فريبا پژوه و محدوديت کار رسانه‌های بين‌المللی در ايران اعتراض کرد.

اين سازمان در بيانيه خود با اشاره به گذشت سه ماه از بازداشت مازيار بهاری، مستندساز و خبرنگار هفته‌نامه نيوزويک، و دو ماه از بازداشت فريبا پژوه، روزنامه‌نگار ایرانی و همکار رسانه‌های بين‌المللی، تصميم دستگاه قضايی ايران برای تمديد مدت بازداشت اين دو را محکوم کرده است.

مازيار بهاری، گزارشگر هفته‌نامه نيوزويک، روز اول تيرماه در منزلش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. اين خبرنگار روز ١٠ مرداد به همراه ده‌ها نفر از افرادی که در جريان اعتراض‌ها به روند و نتايج انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده بودند، با اتهاماتی چون «شرکت» و يا «گرفتن عکس و فيلم‌برداری» از تظاهرات در نخستين دور دادگاه‌های دسته‌جمعی محاکمه شد.

در همان تاريخ خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای با آقای بهاری منتشر کرد که در اصل تائيد اتهامات و کيفرخواست صادره از سوی دادستانی انقلاب بود.

صالح نيکبخت، وکيل خانواده مازيار بهاری، به گزارشگران بدون مرز گفته است که وی تاکنون موفق به ديدار موکل خود نشده است و وکالت‌نامه‌ای که در تاريخ ٢ تيرماه برای امضا به دادستانی ارسال کرده تا به امضای موکلش برسد هنوز به او بازگردانده نشده است.

فريبا پژوه، روزنامه‌نگار و همکار راديو بين‌المللی فرانسه، ٣١ مردادماه در منزلش بازداشت شد. ماموران امنيتی پس از بازرسی کامپیوتر و وسائل شخصی خانم پژوه، وی را به همراه خود بردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود آورده است که اين روزنامه‌نگار پس از گذراندن يک ماه و نيم در سلول‌های ٢٠٩ زندان اوين، به بند عمومی منتقل شده است. اتهامات اين روزنامه‌نگار هنوز رسما از سوی مسئولان قضايی جمهوری اسلامی اعلام نشده ‌است.

گزارشگران بدون مرز در پايان بيانيه خود و در شرح محدوديت‌های اعمال شده بر رسانه‌های خارجی در ايران می‌افزايد که از ۲۶ خردادماه، يعنی چهار روز پس از انتخابات رياست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار دستورالعملی خطاب به خبرنگاران خارجی اعلام کرده است که اجازه «شرکت و يا پوشش خبری تظاهرات غيرقانونی را ندارند».

همچنين در اين بيانيه آمده است که حضور خبرنگاران خارجی در ايران به دليل عدم صدور ويزا کاهش چشمگيری يافته است و خبرنگاران حاضر در محل نيز نمی‌توانند وظايف خود را آزادانه انجام دهند.
XS
SM
MD
LG