لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

دولت اوباما مذاکره با ايران را همچنان ممکن می‌داند


سوزان رايس، نماينده دائم آمريکا
سوزان رايس، نماينده دائم آمريکا
نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای جلوگيری از دستيابی ايران به توان هسته‌ای ايالات متحده از تمام عناصر موجود، از جمله ديپلماسی، بهره خواهد گرفت.

به رغم تظاهرات صورت گرفته در ايران که مشروعيت انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به رياست جمهوری ايران را مورد ترديد قرار داده است، وی اعلام کرد که دولت آمريکا برای مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور آمادگی دارد.

سوزان رايس، نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد، روز يکشنبه در برنامه گفتگو شبکه تلويزيونی سی‌بی‌اس آمریکا اعلام کرد که «محمود احمدی‌نژاد به خاطر مشکلات داخلی کشور، به راهبرد معمول دولت خود در سرزنش غرب و به خصوص ايالات متحده، بازگشته است.»

وی افزود: «اکنون مقطعی حساس برای ايجاد تغيير است و آنچه احمدی‌نژاد برای عوض کردن موضوع می‌گويد به راستی در شرايط موجود کارکردی نخواهد داشت چون مردم می‌فهمند که ايالات متحده در امور داخلی اين کشور دخالتی ندارد.»

خانم رايس در ادامه اظهار داشت مشروعيت دولت، هر چند از جانب مردم ايران مورد ترديد قرار گرفته است، اما موضوعی بسيار مهمی برای امريکا محسوب نمی‌شود، هدف آمريکا جلوگيری از رسيدن ايران به توان هسته‌ای است.

هم خانم رايس و هم ديويد اکسل‌راد، از مشاوران ارشد کاخ سفيد می‌گويند که در سياست خارجی ايران، احمدی‌نژاد حرف نهايی را نمی‌زند. آقای اکسل‌راد در مصاحبه با شبکه تلويزيونی ای‌بی‌سی لحن تند احمدی‌نژاد عليه آمريکا و باراک اوباما را «گزافه‌گويی‌» خواند و گفت « پذيرش گفتگو با ايران به معنای پاداش دادن به اين کشور نيست.»

آقای اکسل‌راد گفت: «ما می‌خواهيم با ايرانی‌ها بر سر ميز مذاکره بنشينيم و دو راه را پيش پای آنها بگذاريم. راهی که آنها را به جامعه جهانی بازگرداند و راهی که پيامدهای ناخوشايندی برای آنها دربر خواهد داشت.»

به گفته وی تهران بين مذاکره و تعامل با غرب يا روبرو شدن با انزوای بيشتر بايد دست به انتخاب بزند.

سوزان رايس، نماينده دائم ايران در سازمان ملل، در مورد حوادث ايران می‌گويد: «در ايران اتفاقی خارق‌العاده روی داده است، يک نارضايتی همه‌گانی، ائتلافی از طيف‌های گوناگون، از زنان تا سالخوردگان و جوانان، آنهايی که بسيار مذهبی‌اند تا آنهايی که اعتقادات عرفی دارند، گردهم جمع شده‌اند و خواهان تغيير‌اند.»

این سخنان در حالی بیان می شود که چند روز پیش باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری گفت: بدون ترديد حوادث چند هفته اخير ايران بر گفت وگوی مستقيم يا ديپلماسی با تهران تاثير خواهد گذاشت.

آقای اوباما با غير قابل قبول خواندن خشونت ها در ايران تاکيد کرد: خشونت بکار گرفته شده عليه مردم تکان دهنده و وحشتناک است. به رغم تلاش حکومت ايران برای اين که نگذارد جهان شاهد اين خشونت ها باشد، ما آن را ديديم و آن را محکوم کرديم.
XS
SM
MD
LG