لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

دستگيری ۷۰ تن از دانشجويان معترض در دانشگاه امیرکبیر


اعتراض دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر، تهران دوشنبه ۵ اسفندماه ۱۳۸۷
اعتراض دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر، تهران دوشنبه ۵ اسفندماه ۱۳۸۷

پس از اعتراض‌های دانشجويی روز دوشنبه در دانشگاه صنعتی اميرکبير به اقدام وزارت علوم و مديريت دانشگاه در دفن بقايای اجساد سربازان ايرانی کشته شده در جنگ با عراق، قريب به ۷۰ تن از دانشجويان اين دانشگاه دستگير شده‌اند.

در اين تجمع دانشجويان به سوء استفاده سياسی و تبليغاتی از دفن شهيدان جنگ اعتراض کرده و آن را بهانه سرکوب حرکت‌های اعتراضی دانشجويی دانستند.

به هنگام برگزاری اين تجمع اعتراضی، برخی نيروهای شبه‌نظامی بسيجی، که به گفته دانشجويان معترض از خارج دانشگاه برای مقابله با اين تظاهرات وارد پلی تکنيک تهران شده بودند، با دانشجويان معترض درگير شده و به ضرب و جرح آنها پرداختند.

دانشجويان معترض پلاکادرهايی با مضمون‌های «قبرستان شدن دانشگاه»، «دانشگاه شدن زندان اوين» و مخالفت با ديکتاتوری و سرکوب حمل می‌کردند. به گفته سايت خبری دانشجويان دانشگاه اميرکبير نيروهای شبه‌نظامی و امنيتی در درگيری با دانشجويان، از چاقو، پنجه بوکس و اسپری فلفل استفاده کردند که در نتيجه آن دهها نفر زخمی و تعدادی به بيمارستان‌ها منتقل شدند.

گروهی از معترضين که شمار آنها در برخی گزارش‌ها در حدود ۷۰ تن ذکر شده توسط نيروهای امنيتی و اتظامی دستگير شدند.

دانشجويان دانشگاه اميرکبير از روزهای نخست هفته جاری با انجام اعتراضات آرامی مانند انجام تحصن و امضاء طومار نسبت به اين تصميم دولت محمود احمدی‌نژاد اعتراض کرده بودند.

همزمان با مراسم دانشگاه اميرکبير، آيت‌الله علی خامنه‌ای هم پيامی صادر کرد و بدون آنکه در آن اشاره‌ای موضوع دفن بقايای اجساد و دانشگاه اميرکبير کند گفت: «ادای حق بزرگ آنان و تکريم ياد و نام آنان نشانه‌ وفاداری به ارزش‌های والا است».

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير نيز پيشتر با صدور اطلاعيه‌ای «مخالفت شديد خود را با دفن شهدا در دانشگاه ابراز» کرد و خاطرنشان ساخت که «دانشجويان نشان خواهند داد که اجازه نمی دهند فضای پادگانی و قبرستانی در دانشگاه حاکم شود.»

XS
SM
MD
LG