لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

آلودگی هوا تبريز را در وضعيت هشدار قرار داد


 تبريز پس از تهران آلوده‌ترين شهر کشور است
تبريز پس از تهران آلوده‌ترين شهر کشور است
با افزايش ميزان ذرات معلق در هوا در شهر تبريز تنفس هوا برای بيماران، کودکان و کهنسالان خطرناک و مشکل توصيف شده است.

شهر تبريز در سال‌های اخير به دليل عدم رعايت معيارها و ملاک‌های علمی در مکان‌يابی و ساخت واحدهای صنعتی، استفاده بی‌رويه از خودروهای شخصی و عدم ايجاد فضای سبز در داخل و بيرون شهر، به يکی از آلوده‌ترين شهرهای ايران بدل شده و پس از تهران در جايگاه دومين شهر آلوده کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بيوک رئيسی، مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقی، در این مورد گفته است: «آلودگی هوای شهر تبريز در سال‌های اخير به وضع اضطراری رسيده است و مردم اين شهر سال گذشته ۳۱ روز بحرانی را از نظر بدی هوا پشت سر گذاشتند».

تبريز گم‌شده در غبار آلودگی
در همين ارتباط آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقی روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دليل افزايش ذرات معلق هوا در تبريز ميزان آلودگی هوای اين شهرستان در وضعيت هشدار قرار گرفته و به همين علت مدارس مقاطع پيش‌دبستانی و ابتدايی شهر تبريز در شيفت صبح در تعطيل است.

مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقی ميزان گرد و غبار در شهر تبريز را به طور ميانگين به ۷۰۰ ميکروگرم در مترمکعب و حداکثر يک‌هزار و پانصد ميکروگرم در متر اعلام کرد، اين همه در حالی است که ميزان استاندارد ذرات هوا ۱۵۰ ميکروگرم در متر مکعب است،

وی افزود که در شرايط فعلی هوای شهرستان تبريز در شرايط ناسالم قرار دارد، از اين رو بيماران قلبی، عروقی، ريوی و افراد سالخورده از تردد غيرضروری و دانش‌آموزان از انجام فعاليت‌های بدنی و برگزاری اردو در فضای باز خودداری کنند.

آلودگی هوا از جمله مشکلات مزمن شهرهای صنعتی ايران است که بارزترين شکل آن را می‌توان در کلان‌شهر تهران ديد.

سال گذشته حسن روحانی، رئيس مرکز تحقيقات راهبردی مجمع تشخيص مصلحت نظام، در سخنرانی خود در همايش توسعه انرژی‌های تجديد پذير اظهار داشت که خسارات آلودگی هوا در ايران به ۱۰ ميليارد دلار در سال می‌رسد.

حسن روحانی با اشاره به اين که در تهران آرزو می‌کنيم ۱۰۰ متر برويم و خودروی دودزايی نبينيم، اظهارداشت «اين در حالی است که گازوئيل ما استاندارد نيست و پالايشگاه‌ها با مشکل مواجه‌اند».
XS
SM
MD
LG