لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

عرضه و فروش دومين بانک دولتی در بورس تهران


بورس تهران
بورس تهران
تعداد تقريبی ۶۲۶ميليون سهام بانک تجارت، يعنی معادل حدود ۶ درصد سهام اين بانک، صبح روز دوشنبه در بازار عرضه شد و سهام‌داران حقيقی و حقوقی در همان دقايق اوليه تمامی سهام عرضه شده را خريداری کردند.

بدين ترتيب پس از بانک ملت، «تجارت» دومين بانک دولتی است که رسماً وارد روند خصوصی‌سازی می‌شود.

مهدی عقدايی، معاون سازمان خصوصی‌سازی، به خبرگزاری ايسنا گفت که بيش از ۵.۵ درصد از سهام بانک به قيمت ۱۲۰ تومان به ازای هر سهم و بقيه سهام نيز به قيمت ۱۳۳ تومان کشف قيمت و به فروش رسيد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره علت تعيين دو قيمت متفاوت برای سهام اين بانک توضيح داد که «به دليل وجود تقاضا به قيمت بيشتر، پس از فروش اوليه، ۱۰۰هزار سهم بعدی به قيمت ۱۳۳ تومان به فروش رسيد».

دوم اسفند ماه سال ۱۳۸۷، پنج درصد از سهام بانک ملت به قيمت هر سهم ۱۰۵ تومان عرضه و به فروش رفته بود.

به گفته مسئولان سازمان خصوصی سازی تا ۲۰ روز ديگر سهام بانک صادرات نيز وارد بورس خواهد شد تا تعداد بانک‌های حاضر در بورس به هفت بانک برسد.

شمس الدين حسينی، وزير امور اقتصاد و دارايی، در مراسم معارفه بانک تجارت اظهار داشته بود که «بعد از واگذاری عرضه سهام بانک تجارت، سهام بانک صادرات عرضه خواهد شد. همچنين بيمه دانا، البرز و آسيا نيز به مرور به بخش خصوصی واگذار می‌شوند».

حميد پورمحمدی، معاون وزير اقتصاد در امور بانک، بيمه و شرکت‌های دولتی در مورد مزايای بانک تجارت اظهار نظر کرد که اين بانک، تنها بانکی است که مورد تحريم قرار نگرفته و اين فرصت بزرگی را برای اين بانک فراهم کرده است.

در همين زمينه احمد ميرمطهری، استاد دانشگاه و از مديران باسابقه اقتصادی کشور، در سرمقاله روز دوشنبه روزنامه «دنيای اقتصاد» چاپ تهران با اشاره به دوران غيرعادی که بانک مرکزی اين روزها از سر می‌گذراند، می‌نويسد «در اين شرايط، و وقتی شاهد مشکلات مهم ساختاری در شبکه بانکی هستيم، تازه صحبت از خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی می‌شود؛ اگر واقعا به دنبال افزايش کارايی از مجرای خصوصی‌سازی هستيم، واگذاری سهام بانک‌های دولتی به بخش خصوصی در شرايط عدم اصلاح ساختارهای مالی و سازمانی بانک‌ها، تنها حاصلی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، رفع تکليف‌های بودجه‌ای خصوصی‌سازی است که نه از آن کارايی به دست می‌آيد و نه رشد بهره‌وری».

...

  • ارزیابی شما از روند خصوصی‌سازی بانک‌ها در ایران چیست؟
XS
SM
MD
LG