لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

اردوغان: ایران خواستار میانجی‌گری ترکیه در رابطه با آمریکاست


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه
ايران از ترکيه خواسته است با میانجیگری بین تهران و واشینگتن، اسباب ملاقات آنان و مذاکره بر سر مسائل مورد علاقه دو طرف را فراهم آورد.

به گفته رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، ايران از ترکيه خواسته است تلاش کند تا تهران و واشینگتن را بر سر ميز مذاکره بياورد تا بر سر موضوع‌های مورد علاقه با يکديگر گفت‌وگو کنند.

آقای اردوغان شامگاه دوشنبه در راه بازگشت از يک سفر انتخاباتی به شهر ماردين، در نزديکی مرز سوريه، در هواپيما در جمع خبرنگاران افزود: «ما پيش از اين هم اعلام آمادگی کرده بودیم. ايران از ما می‌خواهد که در اين ميان نقشی داشته باشيم».

نخست‌وزير ترکيه يادآور شد که پيش‌تر تماس‌های تهران در اين باره را به اطلاع جرج بوش، رئيس جمهوری سابق آمريکا، رسانده بود و حال نيز قصد دارد اين موضوع را با باراک اوباما، رئيس‌جمهوری کنونی آمريکا، در ميان بگذارد.

ترکيه عضو ناتو و يکی از متحدان اصلی آمريکا در منطقه به شمار می‌رود. این کشور همچنین سابقه میانجیگری و ميزبانی گفت‌وگوهای غيرمستقيم صلح اسرائيل و سوريه را نيز دارد. البته آن گفت‌وگوها، به رغم رضايت دو طرف از روند آن، به دليل جنگ غزه به حال تعليق درآمد.

نقش ترکيه، به دليل رابطه‌اش با کشورهای منطقه، از آسيای ميانه، قفقاز، و ايران گرفته تا کشورهای عربی و اسرائيل، در بحران‌های منطقه‌ای اخیر پررنگ‌تر از گذشته نمایان شده است.

از سوی دیگر، روابط همه‌جانبه ترکيه با ايران و آمريکا، اين کشور را در موقعيت منحصر به فردی برای تماس بين دو اين دو و پيشبرد مذاکرات احتمالی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG