لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

اختلاف اسرائيل و آمريکا در مورد «خطر تسليحاتی ايران»


 آزمايش موشکی ايران، تابستان ۱۳۸۷
آزمايش موشکی ايران، تابستان ۱۳۸۷
روزنامه واشنگتن‌پست روز چهارشنبه در گزارشی به تفاوت دیدگاه در بین مقام‌های امنیتی و نظامی آمریکا و اسرائیل در مورد توانایی هسته‌ای ایران پرداخته است.

بنا بر این گزارش شواهدی که روز سه شنبه ۲۰ اسفند ماه از سوی دو مقام ارشد امنيتی آمريکا به مجلس سنای اين کشور ارائه شد دال بر آن است که ايران هنوز برنامه توليد بمب هسته ای خود را از سر نگرفته است که اين ارزيابی، با ديدگاه مقام‌های امنيتی اسرائيلی تفاوت زيادی دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست در شماره روز چهارشنبه خود به اظهار نظرهای اين دو مقام ارشد آمريکايی در برابر کميته نيروهای مسلح مجلس سنا پرداخته و آنرا با اظهار نظر برخی ديگر از مقامات آمريکايی و ارزيابی دولت اسرائيل مقايسه کرده است.

به نوشته واشنگتن‌پست دنيس بلير رئيس شورای امنيت ملی آمريکا در جلسه روز سه شنبه به نمايندگان مجلس سنا گفت که ايران هنوز اورانيوم غنی شده لازم برای توليد بمب هسته ای را توليد نکرده و تصميم به انجام چنين کاری نگرفته است. اين درحالی‌ است که چند روز پيش مقامات امنيتی اسرائيل اعلام کردند ايران از مرز تکنولوژيک برای توليد بمب اتمی عبور کرده است.

دنيس بلير گفت:«مجموعه شرايط و شواهد موجود و ارزيابی دستگاه‌های امنيتی نشان می‌دهد که حکومت ايران هنوز اقدام برای تسليح موشک‌های بالستيک خود به کلاهک‌های هسته ای را آغاز نکرده است.» رئيس شورای امنيت ملی آمريکا در ادامه توضيحات خود به کميته نيروهای مسلح مجلس سنا افزود:«ارزيابی فعلی ما اين است که ايران برای بازفرآوری اورانيوم غنی شده جهت توليد يک بمب هسته‌ای به پنج تا شش سال زمان نياز دارد.»

به گفته دنيس بلير اين دوره پنج ساله نتيجه تفاوت در ارزيابی نهادها و مجامع امنيتی گوناگون است. هر يک دوره زمانی متفاوتی را برای از سرگيری و به نتيجه رسيدن تلاش ايران برای توليد بمب هسته ای قائل هستند. چون به باور همه، حکومت ايران برنامه توليد سلاح هسته ای را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است و حتی در صورت از سرگيری آن چند سال تا توليد بمب هسته ای فاصله دارد.

به نوشته واشنگتن پست ژنرال مايکل ميپلز مدير اداره ضد اطلاعات دفاعی آمريکا نيز در همين جلسه به نمايندگان مجلس سنا گفت: «حکومت ايران هنوز گزينه‌های خود را برای توليد سلاح هسته ای حفظ کرده است.»

واشنگتن پست يادآوری می‌کند که ايران در هفته‌های اخير نخستين ماهواره خود را با موفقيت به فضا پرتاب کرده و چند روز پيش نيز اعلام کرد که آزمايش يک موشک هوا به زمين با برد حدود ۱۱۵ کيلومتر را با موفقيت انجام داده است.

ژنرال مايکل ميپلز گفت پرتاب ماهواره با کمک موشک سفير«پيشرفت دانش فناوری ايران در توليد موشک‌های قاره پيما محسوب می‌شود» اما او و دنيس بلير هر دو تأکيد کردند که «ممکن است بين برنامه‌های موشکی و اهداف هسته‌ای بلند پروازانه ايران هيچ ارتباطی وجود نداشته باشد.»

به گزارش واشنگتن‌پست دنيس بلير رئيس شورای امنيت ملی آمريکا گفت:«به اعتقاد من اين برنامه‌ها جدای از يکديگر هستند. مسلماً موشک‌هايی که قادر به حمل ماهواره به فضا باشند می‌توانند برای مصارف ديگر مثل موشک بالستيک به کار گرفته شوند و ايران دقيقاً به همين خاطر فناوری موشکی خود را توسعه می‌دهد. اما اينکه ايران بتواند و بخواهد بمب هسته‌ای را برای حمل توسط اين موشک‌ها توليد کند امر جداگانه‌ای است، به اعتقاد من حکومت ايران هنوز چنين تصميمی نگرفته است.»

واشنگتن‌پست در ادامه اين مطلب به موضع اسرائيل می پردازد و يادآور می شود که اين کشور ارزيابی متفاوتی از اهداف تسليحاتی ايران دارد. واشنگتن‌پست به نقل از يک مقام ارشد دولت اسرائيل در کنفرانس خبری چند روز گذشته در بيت المقدس می‌گويد که ژنرال آموس يادلين فرمانده ضد اطلاعات ارتش اسرائيل در گزارش اخير خود به کابينه دفاعی اسرائيل گفته است: «رسيدن ايران به مرحله برخورداری از سلاح هسته‌ای فقط در گرو اقدام اين کشور برای هماهنگ ساختن تکنولوژی موشکی و توليد بمب اتمی است. ايران به توليد و ذخيره‌سازی صدها کيلو اورانيوم غنی شده با غلظت پايين ادامه می‌دهد و اميدوار است که از طريق ادامه گفتگو با غرب زمان لازم برای رسيدن به توانايی توليد يک بمب هسته ای را بخرد.»

واشنگتن پست سپس اشاره می کند که دنيس بلير در خصوص تفاوت ارزيابی دستگاههای امنيتی اسرائيل گفت: «اسرائيل نيز از همان اطلاعات و داده‌هايی که همه ما در مورد برنامه‌های هسته‌ای ايران در دست داريم، استفاده می‌کند ولی به نتيجه متفاوتی می‌رسد. دولت اسرائيل در مورد اهداف برنامه‌های هسته‌ای و تسليحاتی ايران نگرانی بيشتری دارد و به همين خاطر معمولاً خطرناک و يا بدترين حالت محتمل را فرض قرار می‌دهد.»

در پايان اين مطلب، واشنگتن پست يادآور می‌شود که هفته گذشته نيز مورد ديگری از اختلاف نظر در مورد جزييات برنامه‌های هسته ای ايران بروز کرد. از يک طرف ژنرال مايک مولن فرمانده ستاد مشترک آمريکا اظهار داشت که به اعتقاد وی ايران اورانيوم غنی شده کافی برای توليد سلاح هسته ای در اختيار دارد، ولی رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا در همان روز در اظهار نظری متفاوت گفت «ايران هنوز زمان زيادی با توليد سلاح هسته‌ای فاصله دارد.»
XS
SM
MD
LG