لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

برنز با هدف جلب همکاری‌های روسيه، راهی مسکو شد


ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا
معاون وزير امور خارجه آمريکا به دنبال جلب همکاری روسيه در کاهش تسليحات هسته‌ای و برقراری ثبات در افغانستان، به مسکو سفر کرده است.

ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه مذاکرات خود را در مسکو با دستگاه ديپلماسی روسيه آغاز می‌کند تا دو کشور ضمن کنار گذاردن اختلاف‌ نظرهای موجود، زمينه‌های همکاری خود در سطح بين‌المللی را افزايش دهند. اولويت نخست در مذاکرات دو طرف کاهش توليد و محدود ساختن تسليحات هسته‌ای و راه‌های همکاری برای ايجاد صلح و ثبات در افغانستان اعلام شده است.

ويليام وودز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در تشريح هدف‌های سفر معاون وزير امور خارجه اين کشور به مسکو گفت: «اين سفر پيگيری موضوعاتی است که پيشتر در صحبت‌های تلفنی باراک اوباما، رئيس‌جمهوری، و هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه، با همتايان روسی خود مطرح کرده بودند».

آقای وودز ضمن اشاره به گفته‌های جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوری آمريکا، در کنفرانس مونيخ در اوايل هفته جاری مبنی بر تمايل دولت متبوعش به «تنظيم مجدد» روابط خود با روسيه، گفت: «آمريکا به طور جدی خواهان همکاری با روسيه در زمينه‌هايی است که دو طرف اشتراک منافع دارند».

دولت اوباما به کمک‌های روسيه در جهت رساندن تجهيزات به نيروهای ناتو در مناطق جنگی افغانستان و نيز به تلاش‌های اين کشور برای تشويق و ترغيب ايران به کنار گذاردن برنامه تسليحات هسته‌ای و عدم پيگيری راه‌های رسيدن به اين نوع تسليحات نيازمند است.

پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده بود که برای کنترل فعاليت‌های هسته‌ای ايران مشورت‌های بيشتری با روسيه صورت خواهد کرد.

ويليام برنز که پيشتر سفير آمريکا در روسيه بوده، دومين مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا است که در هفته جاری برای مذاکره پيرامون افغانستان، به مسکو سفر می‌کند. پاتريک موون، معاون جنوب آسيا و آسيای ميانه وزارت امور خارجه آمريکا، پيشتر برای مذاکره در مورد راه‌های ممکن مواصلاتی برای ارسال تجهيزات به افغانستان، عازم مسکو شده بود.

سفر آقای برنز در آستانه نشست هفته آتی گروه شش جانبه مذاکره کننده در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی در مسکو صورت می‌گیرد. بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، نمایندگان گروه شش جانبه، که از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، و دو کره تشکیل می‌شود، قرار است در روزهای ۱۹ و ۲۰ فوریه (اول و دوم اسفندماه) تشکیل جلسه دهند.
XS
SM
MD
LG