لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

حمله دانشجويان به ساختمان پارلمان در مولداوی


 تظاهرکنندگان دفتر رياست‌جمهوری را به اشغال خود درآوردند،مولداوی، کی‌شينوو،سه‌شنبه ۱۸ فروردين
تظاهرکنندگان دفتر رياست‌جمهوری را به اشغال خود درآوردند،مولداوی، کی‌شينوو،سه‌شنبه ۱۸ فروردين
در اعتراض به پيروزی حزب حاکم کمونيست در انتخابات پارلمانی مولداوی، دانشجويان و ناراضيان اين کشور به ساختمان پارلمان حمله کردند.

بنا به اظهار شاهدان عينی جمعيت انبوهی با شکستن شيشه‌های پنجره طبقه پايين ساختمان پارلمان وارد آن شدند و پس از به بيرون پرتاب کردن لوازم و مبلمان موجود، طبقه اول ساختمان را به آتش کشيدند. تظاهرکنندگان همچنین به دفتر ریاست‌جمهوری نیز حمله کرده و آن را به اشغال خود درآوردند.

پيش از اين در جريان درگيری بين معترضين جوان و عمدتاً دانشجو با نيروهای پليس، بيش از ۳۰ نفر از تظاهرکنندگان و نيروهای پليس زخمی و مجروح شدند.

نيروهای امنيتی مدافع ساختمان با استفاده از ماشين‌های آب‌پاش و شليک گلوله‌های گاز اشک‌آور سعی در پراکنده ساختن تظاهرکنندگان خشمگين داشتند که موفق به اين کار نشدند.

نمايندگان احزاب مخالف هم در بين هزاران نفری بودند که در مقابل ساختمان پارلمان در «کیشینف» پايتخت جمهوری مولداوی دست به تظاهرات زدند.

شهردار پايتخت که خود قائم‌مقام حزب مخالف ليبرال است اين تظاهرات را قانونی خواند و گفت «دليل آن روشن است مردم اصلاً به اين تعداد به حزب کمونيست رأی نداده‌اند و حق دارند اعتراض کنند».

در انتخابات روز يکشنبه در جمهوری مولداوی حزب حاکم کمونيست با ۵۰ درصد آراء اکثريت پارلمان را از آن خود کرد.

بر پايه گزارش خبرنگاران خارجی از پايتخت اين کشور برنامه‌های تلويزيون ملی قطع شده و راديو نيز بدون اشاره به اخبار ناآرامی‌ها تنها به پخش آهنگ‌های محلی بسنده کرده است.

ولاديمير ورونين رئيس‌جمهوری مولداوی اعلام کرده که تا ساعاتی ديگر بيانيه‌ای در مورد اين تظاهرات و ناآرامی‌های پيش آمده صادر خواهد کرد.

رئيس‌جمهوری مولداوی روز سه‌شنبه دومين دوره رياست‌جمهوری‌اش به پايان می‌رسد و مطابق قانون اساسی کشور ديگر نمی‌تواند برای اين مقام نامزد شود. پيش از اين قرار بود که پارلمان مولداوی روز چهارشنبه جانشين وی را تعيين کند.

جمهوری مولداوی که در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی سابق جدا و مستقل شد، در شرق اروپا بين کشورهای رومانی و اوکراين قرار دارد.
XS
SM
MD
LG