لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

وبا در زيمبابوه جان ۶۰ هزار نفر را تهديد می‌کند


زنان و کودکان در صف برای آب آشامیدنی در حراره پایتخت زیمبابوه
زنان و کودکان در صف برای آب آشامیدنی در حراره پایتخت زیمبابوه
از مرداد ماه گذشته وبا در کشور زيمبابوه شيوع پيدا کرد و تاکنون جان بيش از سه هزار نفر را گرفته است و همینک سازمان بهداشت جهانی می‌گويد بيش از ۶۰ هزار نفر در زيمبابوه به وبا مبتلا شده‌اند.

در زمان شيوع بيماری بدبينانه ترين پيش‌بينی‌ها آن بود که در صورت وخيم تر شدن اوضاع موارد ابتلا به بيماری به ۶۰ هزار نفر بالغ خواهد شد.

اکنون بدبینانه‌ترین پيش‌بينی‌ها به واقعیت تبدیل شده و نبود آب سالم، سيستم فاضلاب و نظام سالم و کارآمد بهداشت همه‌گيری بيماری را گسترده‌تر از قبل کرده است.

بازی کودکان با آب فاضلاب در حومه حراره پایتخت زیمبابوه
از سوی دیگر، در زیمباوه چندی است که بسياری از بيمارستان‌ها تعطيل شده، در بيشتر شهرهای کشور سيستم آبرسانی معيوب و از کارافتاده است و شبکه های فاضلاب هم وجود ندارد.

گروه‌های امدادی بيم آن را دارند که با شروع فصل بارندگی و آلوده شدن منابع آب همه‌گيری بيماری گسترده‌تر هم بشود.

بر اساس آمار:
  • نرخ اميد به زندگی در زيمبابوه زير ۴۰ سال است
  • پنج ميليون نفرـ تقريباً نصف جمعيت کل کشورـ نياز به کمک‌های غذايی دارند
  • بانک مرکزی زيمبابوه به تازگی اسکناس ۱۰۰ تريليون دلاری چاپ کرده که ارزش تقريبی آن ۳۰ هزار تومان است
  • نرخ بيکاری در کشور بيش از ۸۰ درصد است
سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترين گزارش خود در مورد وضعيت زيمبابوه اشاره می کند که شمار مبتلايان ثبت شده ۶۰۴۰۱ نفر است و تاکنون ۳۱۶۱ نفر هم بر اثر وبا جان خود را از دست داده‌اند.

اين سازمان در گزارش خود می‌گويد «هيچ نشانی از بهبودی وضعيت شيوع بيماری وبا» ديده نمی شود و از اين رو از جامعه جهانی خواسته است که با اقدامی فوری در اين زمينه جلوی بروز يک فاجعه گسترده انسانی را بگيرند.

مشکلات سياسی و اقتصادی زيمبابوه وضعيت شيوع بيماری وبا را بغرنج‌تر از پيش کرده است.

بسياری از کارکنان بخش بهداشت و درمان کشور، به دليل بی‌ارزش بودن پول کشور، از رفتن به سر کار امتناع می‌کنند و خواستار پرداخت حقوق خود به ارز‌های خارجی شده‌اند.

رابرت موگابه رئيس‌جمهوری زيمبابوه به دليل وضعيت بد اقتصادی و شرايط وخيم انسانی در کشور مورد انتقاد بسياری از کشورهای جهان قرار گرفته است.

اما متحدان و هواداران او می‌گويند کشورهای غربی می‌خواهند با مستمسک قرار دادن شيوع وبا، حکومت شخص رابرت موگابه را سرنگون کنند.

XS
SM
MD
LG