لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی، از اجرای حکم قصاص صرف‌نظر کرد


آمنه بهرامی‌نوا (راست، ایستاده) و مجید موحدی (نشسته بین دو سرباز) در جلسه دادگاه
آمنه بهرامی‌نوا (راست، ایستاده) و مجید موحدی (نشسته بین دو سرباز) در جلسه دادگاه
آمنه بهرامی‌نوا که هفت سال پیش در جریان یک اسیدپاشی بینایی دو چشم خود را از دست داده بود، روز یکشنبه از اجرای حکم قصاص مجید موحدی، مردی که بر او اسید پاشیده بود صرف نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، قرار بر این بود صبح امروز، یکشنبه، حکم قصاص مجید موحدی با چکاندن اسید در دو چشم او، در بیمارستان به اجرا در بیاید که در آخرین لحظات آمنه بهرامی‌نوا آقای موحدی را مورد عفو قرار داد.

او در این زمینه توضیح داد: «برای اجرای قصاص اعلام شد که یکی از اعضای خانواده حاضر شود، اما نه پدر و نه مادرم حاضر نبودند این کار را انجام دهند، در نهایت برادرم تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. او به اتاق اجرای قصاص رفت و چون می‌دانستم او در اجرای حکم تعلل نخواهد کرد وارد اتاق شده و مانع اجرای حکم شدم.»

پیش از این قرار بود که اجرای حکم قصاص ۲۴ ازدیبهشت ماه صورت بگیرد که به دلایل نامعلوم، در آخرین لحظات اجرای این حکم به تعویق افتاد.

یک روز پیش از تاریخ تعیین شده حکم، در ۲۳ اردیبهشت ماه، خانم بهرامی‌نوا به رادیو فردا گفته بود که در اجرای حکم مصمم است و تأکید کرده بود که قصدش انتقام نیست، بلکه می‌خواهد به نوعی موجب متوقف شدن اعمالی نظیر اسیدپاشی شود.

خانم بهرامی‌نوا آن زمان همچنین تأکید کرده بود که اگر بر اساس احکام جزایی ایران می‌توانست خواستار حبس ابد برای آقای موحدی باشد، این‌کار را انجام می‌داد، اما به دلیل این‌که بر طبق این احکام قصاص حق او بود و راحت‌تر می‌توانست به اجرای قصاص دست‌یابد، این حکم را انتخاب کرده است.

وی با این‌حال روز یکشنبه پس از آن‌که آقای موحدی را مورد عفو قرار داد، گفت: «این کار را برای رضای خدا، کشورم، خانواده خودم انجام دادم... هفت سال تلاش کردم تا بتوانم اجرای حکم قصاص را بگیرم و ثابت کنم که اسیدپاشی حکمش قصاص است اما امروز گذشت کردم. ای نحق من بود، شاید فردا کسی گذشت نکند.»

عباس جعفری دولت‌آبادی روز یکشنبه ضمن تأیید توقف اجرای قصاص به درخواست شاکی، تأکید کرد که خانم بهرامی‌نوا خواستار پرداخت دیه‌های سایر جراحات شده است.

پیشتر خانم بهرامی‌نوا به رادیو فردا گفته بود که دولت ایران او را تنها گذاشته بود و به جز مبالغی که به گفته وی «فقط بابت یک سال اولیه زندگی» او بود، کمکی به وی نکرده بود.

این‌بار نیز وی خاطر نشان کرد: «هیچ حقوق بشری که کشورهای دیگر از آن دم می‌زنند نیست که بتواند به من کمک کند. از مردم ایران می‌خواهم آمنه را فراموش نکنند و برای ادامه درمانم به من کمک کنند.»

اسید پاشی جان یک دختر ۱۹ ساله را گرفت

در عین‌حال روزنامه جام‌جم گزارش کرده است که دختر ۱۹ ساله‌ای که چندی پیش از سوی یکی از نزدیکان مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، به علت جراحات شدید دچار ایست قلبی شده و جان باخته است.

به نوشته این روزنامه، این دختر ۱۹ ساله ایلامی به همراه مادرش، روز ۱۸ تیرماه از سوی برادر همسر عمویش مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود.

متهم پس از دستگیری اظهار کرده‌بود که زمانی که به خواستگاری این دختر جوان رفته بود، از وی پاسخ منفی شنیده و به همین منظور در صدد انتقام‌گیری بر آمده بود.

متهم گفته است که روز حادثه با اطلاع از این‌که دختر جون قصد دارد به زودی با فرد دیگری ازدواج کند، نیمه شب با ظرفی پر از اسید به خانه آن‌ها رفته و پس از پاشیدن اسید بر روی این مادر و دختر، ‌فرار کرده است.

دختر مجروح در نهایت صبح چهارشنبه به علت شدت جراحات ناشی از اسیدپاشی دچار ایست قلبی شد و از دنیا رفت و در حال حاضر وضعیت جسمی مادر وی نیز وخیم گزارش شده است.
XS
SM
MD
LG