لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

افغانستان: موضوع آزار دیپلمات‌های ما در ایران در دست بررسی است


فرامرز تمنا، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
فرامرز تمنا، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
پس از انتشار چند گزارش‌ مبنی بر این که در روزهای گذشته دیپلمات‌های افغان در تهران مورد توهین و آزار و اذیت «مقامات امنیتی ایران» قرار گرفته‌اند، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که هیئتی را برای بررسی این مسئله برگزیده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به سرویس افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ساختمان سفارت افغانستان در تهران در روزهای گذشته تحت نظارت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده است و شماری از دیپلمات‌های افغان در تهران در تماس با سنای افغانستان، از رفتار نادرست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند.

حال وزارت خارجه افغانستان می‌گوید این مسئله از سوی هیئتی در دست بررسی است.

فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، به رادیو اروپای آزاد گفت: «یک تیم در وزارت امور خارجه مشغول بررسی این موضوع است، اما جای نگرانی نیست.»

اگرچه وزارت خارجه افغانستان این مسئله را «سوء تفاهم» دانسته، مجلس سنای افغانستان تأکید کرده است که «بدرفتاری» با دیپلمات‌های افغان به طور «دقیق» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فضل‌الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان، در این خصوص گفته است: «به دیپلمات‌های ما دشنام داده می‌شود و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. این دیپلمات‌ها که می‌گویند در ۱۵ روز گذشته مورد تحقیر قرار گرفته‌اند، با ما تماس گرفته‌اند و تأکید کرده‌اند اگرچه پاسپورت سیاسی در اختیار دارند، با آن‌ا بدرفتاری می‌شود.»

اگرچه دلیل این «بدرفتاری‌ها» علیه دیپلمات‌های افغان هنوز روشن نیست، برخی کارشناسان افغان بر این باورند که این مسئله به نحوی با توزیع پاسپورت از سوی یک شرکت ایرانی مرتبط است.

احمدی سعیدی، از کارشناسان افغان، در این زمینه به رادیو اروپای آزاد گفته است: «قبلا کارمندان سفارت افغانستان تعدادی پاسپورت (افغانی) را در اختیار یک شرکت ایرانی قرار داده بودند که با سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی اس آی) مرتبط بود. این شرکت برای اهداف انتحاری برای هر فردی که دل‌شان می‌خواست پاسپورت (افغان) صادر می‌کردند.»

وی افزود: «بالاخره اعتراض پارلمان افغانستان بلند شد و سفارت ایران مجبور شد از آن شرکت بخواهد که دیگر پاسپورت توزیع نکند. همین امر خشم این شرکت ایرانی را برانگیخت و در نهایت منجر شد به توهین و تحقیر دیپلمات‌های ما (در ایران).»

این نخستین بار است که دیپلمات‌های افغان از بدرفتاری مقام‌های امنیتی در ایران گله‌مند هستند، اما مسئله بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران تاکنون بارها در رسانه‌ها و وب‌سایت‌های خبری منتشر شده است.

۱۲ فروردین‌ماه سال جاری، پایگاه خبری ایمنا، وابسته به مدیریت شهری استان اصفهان، به نقل از مسئول کمیته انتظامی ستاد تسهیلات سفر این استان نوشته بود که در روز سیزده به‌در «برای برقراری امنیت» از حضور اتباع افغان در پارک کوهستانی صفه اصفهان ممانعت خواهد شد.

این خبر که اعتراض‌های گسترده‌ای را از سوی ایرانیان در فضای مجازی برانگیخت، پس از مدتی از روی این وب‌سایت برداشته شد و مقام‌های مسئول اصفهان نیز این خبر را از اساس اشتباه دانستند.

اول اردیبهشت‌ماه نیز مدیر کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران، خواستار «پاکسازی استان مازندران از اتباع بیگانه» شد و اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای تأمین مازندران، «مازندران به عنوان تنها استان ممنوع برای حضور اتباع مجاز و غیرمجاز افغانی شناخته شده است».

به دنبال انتشار این خبر، روزنامه شرق سوم اردیبهشت‌ماه گزارش کرد که بخشدار مرکزی نوشهراعلام کرده است حضور اتباع افغان در نوشهر «به شدت ممنوع است» است و توضیح داده است: «مازندران جزء استان‌های معین برای نگهداری افاغنه نیست و باید هرچه سریع‌تر آنها را بر اساس ضوابط از استان خارج کنیم.»

بر اساس آمار منتشر شده از سوی دولت جمهوری اسلامی، در حال حاضر حدود یک میلیون تبعه افغان به صورت مجاز و حدود دو میلیون نیز بدون مجوز در ایران سکونت دارند.
XS
SM
MD
LG