لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

احمد زیدآبادی برنده جایزه مطبوعاتی یونسکو شد


احمد زیدآبادی از خرداد ۱۳۸۸ تا کنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.
احمد زیدآبادی از خرداد ۱۳۸۸ تا کنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.
سازمان یونسکو روز پنجشنبه احمد زیدآبادی، دبیر کل دفتر ادوار تحکیم وحدت و روزنامه‌نگار زندانی در ایران را به عنوان برنده جایزه آزادی مطبوعات «گیگرمو کانو» معرفی کرد و خواستار آزادی وی شد.

به نوشته وبسایت رسمی یونسکو، دیانا سنگور، رئیس هیئت داوران این جایزه مطبوعاتی اعلام کرد که این جایزه «ادای دینی است به شجاعت استثنائی، استقامت و پایبندی» آقای زید‌آبادی به «دموکراسی، حقوق بشر، بردباری و انسانیت».

وی همچنین افزود که این جایزه علاوه بر آقای زید‌آبادی، به «خیل عظیم روزنامه‌نگارانی تعلق دارد که در حال حاضر در زندان هستند».

ایرینا بوکووا، دبیر کل سازمان یونسکو نیز ضمن تقدیر از «شجاعت» و «فعالیت بی‌وقفه»‌ آقای زید‌آبادی در حوزه «آزادی مطبوعات و آزادی بیان»، با اشاره به نزدیکی سوم ماه مه به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات، گفت: «در آستانه روز جهانی مطبوعات و با توجه به نگرانی‌های ابراز شده از سوی هیئت داوران بین‌المللی درباره صحت و سلامت آقای زید‌آبادی، از مقامات ایران می‌خواهم که آقای زید‌آبادی را آزاد کنند.»

احمد زید‌آبادی که در سال ۱۳۷۹ به جرم تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه نظام ۱۳ ماه را در زندان به سر برده بود، اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و در هفته‌های نخستین بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زد.

وی بعدها، پس از هفته‌ها حبس انفرادی، در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به طور دسته‌جمعی محاکمه شد و در آذر‌ماه از سوی دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعید در گناباد و همچنین محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد.

مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی، در سال ۱۳۸۸ پس از آن‌که توانست با همسرش پس از مدت‌ها زندان انفرادی دیدار کند،‌در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد که آقای زید‌آبادی گفته است در زندان بر اثر فشارها تا مرز «جنون»‌ پیش رفته است.

احمد زید‌آبادی که در حال حاضر در زندان رجایی شهر به سر می‌برد از زمان بازداشت تا کنون به مرخصی نرفته است.

وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در اوایل فروردین ماه به نقل از محمد شریف، استاد دانشگاه و وکیل آقای زید‌آبادی که به تازگی از دانشگاه علامه اخراج شد، نوشت که آخرین بار در ایام نوروز برای آقای زید‌آبادی درخواست مرخصی شد، اما قاضی پرونده با آن موافقت نکرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در طول مدت بازداشت، خانواده آقای زید‌آبادی بعضی مواقع موفق به ملاقات حضور احمد زید‌آبادی شده‌آند، اما در برخی مواقع نیز با ملاقات حضوری موافقت نمی‌شود.

احمد زیدآبادی در حالی جایزه مطبوعاتی «گیگرمو کانو» را به خود اختصاص داده است که، در سال ۲۰۱۰، برابر مهرماه ۱۳۸۹، نیز انجمن جهانی مطبوعات و ناشران خبر که مقر آن در پاریس است، آقای زید‌آبادی را به عنوان برنده جایزه معتبر «قلم زرین آزادی» انتخاب کرد.

جایزه مطبوعاتی «گیگرمو کانو»، در سال ۱۹۹۷ و به یاد روزنامه‌نگار کلمبیایی به همین نام از سوی سازمان یونسکو بنیاد گذاشته شده است. «گیگرمو کانو» در سال ۱۹۸۶ مقابل دفتر روزنامه‌اش به قتل رسید.

این جایزه هر سال به روزنامه‌نگاری اهدا می‌شود که در راستای ارتقای آزادی بیان تلاش کرده و زندگی خود را به خطر انداخته است.
XS
SM
MD
LG