لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

سفر پنج روزه رییس جمهوری ایران به آمریکای لاتین آغاز شد


محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه ایران را به قصد سفری پنج روزه به آمریکای لاتین ترک کرد؛ سفری که به گفته دفتر ریاست جمهوری ایران با هدف گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، آقای احمدی‌نژاد پیش از سفر خود بر روند رو به گسترش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین تاکید کرده و گفته است: «در سفر به چهار کشور آمریکای لاتین، موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای و تحولات اخیر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری قرار است که در پنج روز آینده آقای احمدی‌نژاد از ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور دیدن کند.

دراین سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، برخی معاونان و دستیاران رییس جمهوری، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مجید نامجو، وزیر نیرو در این سفر حضور دارند.

رییس جمهوری ایران روز یکشنبه با اظهار این‌که در ابتدای سفر خود عازم ونزوئلا می‌شود، هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا را «قهرمان مبارزه با استکبار و خدمت‌گذاری به مردم و قطع وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی» در منطقه دانست و نسبت به ایجاد توافقات جدید میان دو کشور در جریان این سفر ابراز امیدواری کرد.

وی افزود که در ادامه سفر به نیکاراگوئه رفته و ضمن شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری این کشور، پروژه‌ها و قراردادهای جدیدی را به جریان خواهند انداخت.

کوبا و اکوادور به ترتیب سومین و چهارمین ایستگاه سفر محمود احمدی‌نژاد خواهند بود که در این دو کشور نیز به گفته وی، انتظار می‌رود قراردادهای جدیدی میان ایران با این کشورها منعقد شود.

اگرچه در برنامه کاری محمود احمدی‌نژاد اشاره به سفر به گواتمالا نشده است ولی وزیر امور خارجه دولت آینده گواتمالا اعلام کرده که شرکت محمود احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید گواتمالا نیز قطعی شده است.

محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه در فرودگاه مهرآباد گفت: «آمریکای لاتین منطقه‌ای است که نظام سلطه تصور می‌کرد حیاط خلوت آن است و هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد، اما امروز ملت‌ها بیدار شده‌اند... در این سفر تمایل نظام سلطه برای دخالت در کشورهای و حضور نظامی در آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

روز شنبه، ۱۷ دی‌ماه، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به سفر محمود احمدی‌نژاد به کشورهای آمریکا لاتین با تأکید بر این‌که تحریم‌های بین‌المللی «شدیدا» جمهوری اسلامی را منزوی کرده است، به کشورهای جهان توصیه کرد که روابط خود را با ایران توسعه ندهند.

غرب برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تهران را با تحریم‌های شدید اقتصادی و سیاسی تحت فشار قرار داده است، زیرا معتقد است که فعالیت‌های اتمی ایران دارای ابعاد نظامی است.

با این‌حال ایران همواره اظهار کرده که برنامه هسته‌ای اش کاملا صلح‌آمیز است و در مقابل تحریم‌های غرب در صدد گسترش روابط اقتصادی با کشورهای دوست بر آمده است.
XS
SM
MD
LG