لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

احمدی‌نژاد برای پاسخ‌گویی به مجلس فراخوانده شد


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ‌گویی به سوالات برخی از نمایندگان به مجلس فرا خوانده شده است. به گفته احمد توکلی، نماینده مجلس، یکی از این سوالات در ارتباط با سفرهای خارجی اسفندیار رحیم مشایی است.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، علاء‌الدین بروجردی روز شنبه اعلام کرد که رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخ به سوالات جمعی از نمایندگان و در راستای بررسی طرح سوال از رئیس جمهور، روز سه‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه، به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شده است.

در همین زمینه احمد توکلی، نماینده اصول‌گرای مجلس، می‌گوید شفاف‌سازی در مورد نزدیک به صد سفر خارجی اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، از جمله سوالاتی است که از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده مردم تهران ۱۶ دی‌ماه در مشهد گفت: «در مدت پنج سال، آقای مشایی ۹۶ سفر خارجی داشته‌اند و اکنون این سوال مطرح است که آقای مشایی کجا رفت، چرا به این سفرها رفت و این‌که چه ضرورتی برای این تعداد سفر خارجی برای رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور وجود داشته است.»

آقای توکلی همچنین با اشاره به دیدار آقای مشایی با سفیر اسبق اسرائیل در یکی از این سفرها ضمن سوال در مورد ماهیت این سفر گفت: «مطابق قانون باید در دیدارهای خارجی نماینده وزارت امور خارجه برای ارائه صورت‌جلسه حضور داشته باشد، اما در سفرهای آقای مشایی... چرا نماینده وزارت خارجه... حضور نداشته است؟»

فراخوانی محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی در حالی صورت گرفته است که بنا بر اعلام دفتر محمود احمدی‌نژاد، وی از روز یک‌شنبه، در یک سفر دوره‌ای عازم کشورهای آمریکای لاتین می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص تأکید کرده است که «لزوما نیازی به حضور شخص رئیس جمهور در کمیسیون نیست» و نماینده وی که می‌تواند از معاونین یا وزرای کابینه آقای احمدی‌نژاد باشد، می‌تواند برای پاسخ‌گویی در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود.

طرح سوال از رئیس جمهور که از سال ۸۹ بارها مطرح شده است، در نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری بار دیگر پس از آن‌ که به امضای ۹۰ نماینده رسید، به جریان افتاد.

با این‌ حال به مرور زمان خبرگزاری‌ها اعلام کردند که برخی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته و به همین دلیل تعداد امضاها به کمتر از حد نصاب لازم رسیده است.

این‌ بار اما عبدالجبار کرمی، عضو کمیته طرح سوال از رئیس جمهور، می‌گوید این بار «بعید است کسی امضایش را پس بگیرد».

به گزارش وب‌سایت خبری تابناک، نماینده مردم سنندج روز شنبه در این خصوص گفت: «ما اعلام کردیم اگر کسی امضایش را پس بگیرد، اسم او را در رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.»

به گزارش فارس، طرح سؤال از رئیس ‌جمهور پیشتر با ۱۰ محور با ۷۹ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و این هیئت نیز طرح مذکور را برای بررسی به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه، عمران، اقتصاد، اصل ۹۰ و فرهنگی ارجاع داد.
XS
SM
MD
LG