لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

احمدی‌نژاد: در صورت دست‌اندازی به کابینه، وارد عمل می‌شوم


محمود احمدی نژاد می گوید که موضع دولت در برابر حوادث هفته های اخیر علیه اطرافیان او همچنان «سکوت» است.
محمود احمدی نژاد می گوید که موضع دولت در برابر حوادث هفته های اخیر علیه اطرافیان او همچنان «سکوت» است.
به دنبال افزایش فشارها و بازداشت دو تن از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در هفته های اخیر، ریس جمهور اسلامی ایران روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که عده‌ای بخواهند به اعضای کابینه «دست اندازی‌کنند»، ضمن دفاع از آنان مسائلی را با مردم در میان خواهد گذاشت.

در گزارش هایی که خبرگزاری های ایران منتشر کرده اند، محمود احمدی‌نژاد پس از جلسه هیئت وزیران گفته است: «کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، حتما به کشور آسیب وارد می‌شود که امیدوارم به خاطر مطامع سیاسی این کار را ادامه ندهند. اما اگر بخواهند این روند را ادامه دهند... و به نقطه‌ای برسیم که ببینیم آسیب جدی به کشور وارد می‌شود، موظفم مسائل را با مردم در میان بگذارم و به وظایف قانونی خود عمل کنم که امیدوارم به آنجا نرسد.»

وی در ادامه با تأکید بر مطرح شدن بحث‌های جدید در همین زمینه در هفته های اخیر، اعلام کرد که «موضع دولت همچنان سکوت است.»

آقای احمدی‌نژاد با این حال هشدار داد: «ولی بالاخره اگر بخواهند به بهانه‌های گوناگون همکارانم در کابینه را متهم کنند، اینجا دیگر بر اساس وظیفه اخلاقی، قانونی و ملی‌ام باید بایستم و از همکارانم دفاع کنم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا مدیران عامل مناطق آزاد اروند و ارس از سوی قوه قضائیه بازداشت شده‌اند و یک مقام مسئول در آذربایجان شرقی، دلیل این بازداشت ها را وابستگی افراد یاد شده به جریان موسوم به «انحرافی» و نیز «تخلفات مالی» اعلام کرده است.

«جریان انحرافی» عبارتی است که هواداران رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آنها برای برخی از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی، به کار می‌برند.

هفته گذشته، محمدشریف ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، که انتصاب وی به عنوان معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه، علی‌اکبر صالحی را تا آستانه استیضاح پیش برده بود، بازداشت شد.

روز سه شنبه، مجتبی ذوالنور، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، با اعلام این که برخورد با «جریان انحرافی» به صورت روزانه ادامه دارد، تأکید کرد که نظام «بسیار مدبرانه» این جریان را اداره می‌کند و در حال «اعتراف‌گیری» از اطرافیان بازداشت‌شده رئیس دولت است.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در خصوص بازداشت‌ها گفت: «اتهامات فراوانی از قول افرادی که دستگیر شده‌اند مطرح شد و اشکالاتی هم در این دستگیری‌ها وجود داشت که من به رئیس قوه قضائیه این موارد را اعلام کردم که هر روز این مسائل هست و بر کار دولت و کشور اثر می‌گذارد.»

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی، بر حفظ «شخصیت و آبروی افراد، به خصوص اعضای دولت» که به گفته وی «شبانه‌روز مشغول کار و خدمت هستند و فرصت ندارند از خود دفاع کنند» تأکید کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای اخیراً اعلام کرد که «هیچ کس حق ندارد تا زمانی که جرمی ثابت نشده، آن را رسانه‌ای کند» و افزود: «حتی در صورت احراز جرم نیز نباید نام مجرمان رسانه‌ای شود، چرا که ممکن است خانواده آن‌ها دچار مشکل شوند.»

محمود احمدی‌نژاد در حالی در خصوص وارد کردن اتهام به اعضای کابینه‌اش هشدار داده که نایب رئیس مجلس روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد که تکلیف «جریان انحرافی» به زودی مشخص شود.

محمدرضا باهنر، در این خصوص تأکید کرده که همه باید مواظب این جریان باشند و افزود: «دیروز بحث بود که جریان انحرافی کجا است و امروز هم بحث است که چه کسی به جریان انحرافی می‌پیوندد. در هر حال، انشاءالله جریان انحرافی تکلیفش زودتر مشخص شود.»

به دنبال رودرویی آشکار محمود احمدی‌نژاد و آیت الله علی خامنه ای بر سر ادامه کار وزیر اطلاعات، موج بی سابقه‌ای از حملات علیه آقای احمدی‌نژاد و اطرافیان وی آغاز شد.

اصولگرایان هوادار رهبر جمهوری اسلامی ایران که در شش سال گذشته به شدت از عملکرد و دیدگاه های آقای احمدی نژاد حمایت می‌کردند در ماه‌های اخیر ریس جمهور ایران را به نادیده گرفتن فرامین آیت الله خامنه‌ای و میدان دادن به «جریان انحرافی» برای خارج کردن روحانیت از دایره اداره نظام متهم کردند.

خبرنگار ایندیپندنت در ایران: امکان دارد احمدی‌نژاد در آینده نزدیک مجبور به استعفا شود

در همین حال رابرت فیسک، خبرنگار روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت که در ایران به سر می برد، می‌گوید: یک مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی به وی گفته است که امکان دارد محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های آتی مجبور به استعفا شود.

به نوشته ایندپیندنت، این مقام ارشد دولت که نامی از وی به میان نیامده، افزوده که احتمال می‌رود با توجه به افزایش تنش سیاسی در کشور، آیت‌الله خامنه‌ای در اقدامی بی‌سابقه، محمود احمدی‌نژاد را از سمت خود برکنار کند.

رابرت فیسک افزوده است که سیاستمداران ایرانی از هم اکنون در حال گمانه‌زنی در مورد جایگزین محمود احمدی‌نژاد هستند.

به نوشته ایندیپندنت، در صورت برکناری محمود احمدی‌نژاد، در میان افرادی که امکان دارد جایگزین وی شوند، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه بیشترین شانس را برای احراز سمت کفیل ریاست جمهوری دارد.
XS
SM
MD
LG