لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

لاریجانی: گرانی‌ها ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی دولت است


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
در حالی که گزارش‌ها از ایران حاکی از افزایش مداوم قیمت کالا در کشور است، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مشکل گرانی در ایران، دولت را در بروز این معضل مسئول دانست و گفت گرانی‌ها ناشی از ضعف اقتصادی است.

روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی و حمایت، شنبه، از «شکست سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و افزایش روزافزون قیمت مواد غذایی و اجاره مسکن گزارش داده‌اند.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره شنبه با تاکید بر این که «سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار جواب نداد»، از «افزایش توقف‌ناپذیر قیمت‌ها در بازار» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «با نزدیک شدن هر چه بیشتر به روزهای پایانی سال، تهدیدهای مسئولان برای کنترل دستوری بازار نیز شدت گرفته» و این درحالی است که «نرخ بسیاری از کالا‌ها به خصوص مواد غذایی در بازار به‌شدت افزایش یافته است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی شامگاه جمعه در این خصوص گفت: «گرانی موجود در کشور یک اشکالاتی دارد و ما نباید با مردم چند پهلو صحبت کنیم و اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب داشت وضع امروز گرانی کشور این‌گونه نبود که این امر نشان‌دهنده ضعف مدیریت اقتصادی کشور است.»

وی که در قم این سخنان را بیان می‌کرد، با اظهار این‌که کشورهای مختلف همانند ایران تا این حد با مشکل گرانی مواجه نیستند، گفت: «این امر نشان‌دهنده این است که در دولت درست عمل نشده است.»

در کنار اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی، روزنامه‌های مختلف ایران نیز روز شنبه از «شکست سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و افزایش «توقف ناپذیر» قیمت‌ها در بازار خبرداده‌اند.

گزارش‌ها در حالی از افزایش قیمت‌ها در بازار ایران حکایت می‌کند که وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی روز جمعه از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواست تا «زیربار افزایش غیرقانونی قیمت کالاها» نروند و با آن برخورد کنند.

آقای غضنفری روز شنبه نیز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر، تأکید کرد که واردات باید بر مبنای ارز «۱۲۲۶ تومانی» انجام شود و افزود: «اگر وارد کننده‌ای ارز (دلار) را به قیمتی بالاتر از ۱۲۲۶ تومان خریداری کرده و در محاسبات قیمتی کالای وارداتی خود آن را لحاظ کند، گرانفروشی محسوب شده و سازمان حمایت با آن برخورد می‌کند.»

اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی مطرح شده است که تحریم‌ بانک مرکزی ایران از سوی غرب، علاوه بر ضربه زدن به واردات و صادرات جمهوری اسلامی، موجب کاهش ورود ارز، به ویژه دلار و یورو، به ایران و نوسان شدید قیمت ارز در ایران شده است.

در همین زمینه مینو کیایی، معاون ارزی بانک مرکزی روز شنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر اعلام کرد: «هیچ اصراری بر این نیست که ارز حاصل از صادرات حتما به ریال تبدیل شود ولی باید در شرایط تحریم، فشاری که بر اقتصاد ایران وارد می‌شود را درک کرده و صادرکنندگان، ارز را در خدمت واردات قرار دهند.»

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران نیز در این همایش از تشکیل هیئتی برای مدیریت صادرات غیرنفتی کشور خبر داد.

آقای رحیمی گفت که این هیئت پنج نفره متشکل از اعضای بخش خصوصی خواهد بود که برای رفع مشکلا صادرات غیرنفتی با دولت مذاکره خواهند کرد.

در حال حاضر که واردات کالا به ایران با توجه به تحریم‌ها با موانع بسیاری همراه است، با تصویب معاون اول رئیس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است تا از ورود کالاهای «غیرضروری و دارای مشابه ساخت داخل» جلوگیری کند.

پیشتر صادرکنندگان مواد غذايی در اروپا اظهار کرده بودند که به دنبال تشديد تحريم‌ها عليه ايران، اين کشور برای واردات کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکلاتی مواجه شده و به دنبال مبادله پایاپای است.

در همین زمینه یک مقام ارشد پاکستان نیز روز جمعه اعلام کرد که تهران به پاکستان پیشنهاد کرده است در ازای دریافت «میلیون‌ها تن» گندم و «۲۰۰ هزار تن» برنج، سنگ آهن و کود به پاکستان صادر کند.
XS
SM
MD
LG