لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

« سيف العدل مصری جانشين موقت بن لادن شد »


سیف العدل
سیف العدل
گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه‌نظامیان القاعده، یک عضو مصری این گروه را به عنوان جایگزین موقت اسامه بن‌لادن برگزیده اند. گفته می‌شود این فرد مدت‌ها در ایران در حبس خانگی به سر می‌برده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه خبری الجزیره، سیف‌ العدل،از اعضای مصری گروه القاعده و فرمانده پیشین نیروهای ویژه این گروه، روز چهارشنبه به عنوان رهبر موقت القاعده انتخاب شد و مسئولیت مدیریت عملیات این گروه نیز به مصطفی الیمنی، دیگر عضو القاعده واگذار شد.

رویترز می‌نویسد که بر اساس برخی گزارش‌ها، پس از حمله ایالات متحده به افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱، سیف‌العدل به ایران گریخته و آنجا در حبس خانگی به سر برده است.

گزارش‌های رسانه‌های عربی حاکی از آن هستند که مقامات ایران حدود یک‌سال پیش وی را آزاد کرده‌اند و آقای عدل پس از آن به ناحیه مرزی افغانستان و پاکستان بازگشته است.

بر اساس اظهارات مقامات قضایی ایالات متحده، سیف العدل یکی از فرماندهان نظامی اصلی القاعده به شمار می‌رود و در بمب‌گذاری‌های القاعده در سفارتخانه‌های آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا و دارالسلام، از شهرهای تانزانیا که سال ۱۹۹۸ رخ داد، نقش داشته است.

با این‌حال گزارش‌هایی حاکی است که این عضو القاعده حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ این گروه به برج‌های دوقلو و پنتاگون را یک اشتباه خوانده و این اقدام بن‌لادن را مورد انتقاد قرار داده بود.

نعمان بن عثمان، از رهبران پیشین گروه مبارزه اسلامی لیبی، وابسته به القاعده که پس از وقایع ۱۱ سپتامبر از این گروه جدا شد، می‌گوید که این انتخاب توسط شورای القاعده صورت نگرفته، زیرا در وضعیت کنونی، گرد هم آمدن تمامی اعضای این شورا در یک مکان امکان‌پذیر نیست.

آقای عثمان که هم‌اکنون به عنوان تحلیل‌گر با اتاق فکری در بریتانیا همکاری می‌کند تأکید کرده است که این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده که پس از مرگ بن‌لادن و به ویژه در روزهای اخیر انتخاب نشدن رهبر جدید برای القاعده ناآرامی‌هایی را میان جامعه جهادگرایان در سطح جهان بوجود آورده بود.

نیروهای ویژه ارتش آمریکا بامداد ۱۲ اردیبهشت در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده را در ایبت آباد پاکستان به قتل رساندند.

به گفته نعمان بن‌عثمان، انتخاب یک فرد مصری به عنوان رهبر موقت القاعده ممکن است مورد رضایت برخی از اعضای سعودی و یمنی این گروه که معتقدند جانشینی بن‌لادن را باید فردی از شبه جزیره عربستان بر عهده بگیرد، قرار نگیرد.
XS
SM
MD
LG