لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

انفجار‌ و تیراندازی در عراق دستکم ۵۰ کشته بر جای گذاشت


صحنه یکی از بمب‌گذاری‌ها در بغداد- ۴ اسفند ۱۳۹۰
صحنه یکی از بمب‌گذاری‌ها در بغداد- ۴ اسفند ۱۳۹۰
در اثر یک رشته بمبگذاری و تیر‌اندازی که بامداد روز پنجشنبه در شهرهای مختلف عراق رخ داد، دستکم ۵۰ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند. مقام‌های رسمی می‌گویند بیشتر این حملات نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار داده بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های رسمی عراق که نخواستند نام شان فاش شود، شدیدترین انفجار بامداد پنجشنبه در نزدیکی یک پاسگاه پلیس در مرکز بغداد رخ داد که موجب کشته شدن ۹ تن، از جمله چهار پلیس، و مجروح شدن ۲۶ تن دیگر شد.

در کنار این حمله، بر اثر هشت انفجار دیگر در نقاط مختلف بغداد، ۱۸ تن دیگر جان باختند و هشت پلیس نیز مجروح شدند.

علاوه بر این، در بخش دیگری از بغداد نیز افراد مسلح ناشناس با اسلحه‌های مجهز به صدا خفه کن، هشت پلیس مستقر در یک پاسگاه را به قتل رساندند.

این در حالی است که روز پنجشنبه در کنار بغداد، ۱۰ شهر دیگر عراق نیز شاهد حملات مختلفی بودند؛ حملاتی که در نزدیکی ادارات دولتی، رستوران‌ها و در یک مورد در نزدیکی یک مدرسه ابتدایی به وقوع پیوست.

دستکم ۵۰ کشته بر اثر انفجار‌ و تیراندازی در عراق
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00

به گفته مسوولان شهر بعقوبه، واقع در شمال شرق بغداد، یک بمبگذار انتحاری با منفجر کردن ماشین خود در کنار یک قرارگاه پلیس دو تن را کشت و هشت تن دیگر را زخمی کرد.

در کرکوک نیز، انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای، ۲۰ پلیس را مجروح کرد و در شهری در حاشیه کرکوک نیز، انفجار بمب بیرون از دفتر حزب سیاسی کردهای عراق، سه محافظ این ساختمان مجروح شدند.

در شهر مسیب، واقع در جنوب بغداد، انفجار یک بمب جاسازی شده در ماشین در نزدیکی یک مدرسه ابتدایی، موجب کشته شدن یک تن و مجروح شدن ۶۲ تن دیگر شد. بیشتر مجروحان کودکان محصل بودند.

به گفته مقام‌های بغداد، در ۱۴ مورد از حملات روز پنجشنبه، نیروهای امنیتی عراق هدف تیراندازی و بمب‌گذاری قرار گرفته بودند.

تا این لحظه شخص یا گروه مشخصی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

خشونت‌ها در عراق نسبت به سال‌های گذشته تا حد زیادی کاهش یافته، اما این کشور همچنان به طور متداول شاهد بمب‌گذاری‌های مختلف است.

این انفجارها در حالی رخ می‌دهد که عراق در حال حاضر درگیر ناآرامی‌های سیاسی داخلی است.

حدود دو ماه پیش دستگاه قضایی عراق برای طارق الهاشمی معاون رییس جمهوری این کشور، به اتهام دست داشتن در ده‌ها اقدام تروریستی قرار بازداشت صادر کرد.

طارق الهاشمی، عالی‌رتبه‌ترین مقام سنی عراق، که به اقلیم کردستان پناه برده است، اتهام‌های مطرح شده از سوی نوری‌المالکی، نخست وزیر شیعه این کشور را «سیاسی و ساختگی» خوانده است.

در کنار این ناآرامی‌ها همچنین با تخلیه عراق از نیروهای خارجی، مسئولیت برقراری امنیت در کشور به طور کامل به نیروهای امنیتی و پلیس واگذار شده است.

آخرین کاروان نیروهای رزمی ایالات متحده آمریکا ۲۷ آذرماه، خاک عراق را ترک کردند و به ۹ سال حضور ارتش این کشور در خاک عراق پایان دادند.
XS
SM
MD
LG