لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

عراق از آمریکا به دلیل تخریب چهره بغداد یک میلیارد دلار غرامت خواست


بغداد
بغداد
فرمانداری بغداد از دولت آمریکا خواسته است تا ضمن عذرخواهی به دلیل تخریب زیبایی شهر بغداد از طریق احداث دیوارهای حفاظتی که در طول جنگ عراق در سرتاسر بغداد ساخته‌شده است، یک میلیارد دلار نیز به این شهر خسارت بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این فرمانداری بعد از ظهر چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به تخریب شدید ساختار شهر بغداد به وسیله اقدامات ارتش آمریکا، اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی این «شهر زیبا را به یک کمپ زشت» تبدیل کرده‌اند و این امر را ناشی از «بی‌اعتنایی و بی‌توجهی عامدانه» آمریکا دانسته است.

این بیانیه می‌افزاید که با توجه به سطح «عظیم» تخریبی که شهرداری بغداد قادر به جبران آن نیست، فرمانداری بغداد خواستار آن است که آمریکا به خاطر این تخریب «از مردم بغداد عذرخواهی کند و هزینه‌های» آن‌ را بپردازد.

فرمانداری بغداد در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به تخریب‌های ناشی از انفجار نکرده و تنها به دلیل این دیوارهای حفاظتی خواستار غرامت شده است.

ایالات متحده تا کنون نظر خود در مورد این پیشنهاد را ابراز نکرده‌اند.

به نوشته رویترز محلات بغداد پوشیده از کیلومتر‌ها دیوار حفاظتی است که این شهر را به یک «هزارتوی پیچیده» تبدیل کرده و موجب افزایش حجم ترافیک شهری شده است.

علاوه بر این، رویترز می‌افزاید که این دیوارها موجب تخریب سیستم فاضلاب،‌ آبرسانی، خیابان‌ها، پیاده روها و پارک‌های بغداد نیز شده است.

حکیم عبدالزهرا، سخنگوی فرمانداری بغداد به این خبرگزاری گفته است که آسیب دیدن ساختار شهر بغداد خسارات «اقتصادی و روانی» در برداشته است.

آن‌گونه که رویترز گزارش می‌کند اگرچه خشونت‌های بغداد در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته، تنها ۵ درصد از دیوارهای حفاظتی شهر برداشته شده‌اند.

همچنین این خبرگزاری می‌افزاید که در سال‌های استقرار نیروهای آمریکایی در عراق برق‌رسانی بغداد با اختلال همراه بوده و سیستم جمع‌آوری زباله نیز نامنظم بوده است. علاوه بر این سطح خیابان‌ها تخریب شده است و تشکیلات سیستم فاضلاب این شهر تعمیر و بازسازی نشده است.

نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۰۹ آغاز به ترک خاک عراق کرده‌اند و در حال حاضر حدود پنجاه هزار نیرو در این کشور باقیمانده است که قرار بر این است تا پایان سال ۲۰۱۱ کاملاً از عراق خارج شوند.
XS
SM
MD
LG