لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

انفجار در کنیا دستکم ۱۶ کشته و زخمی بر جای گذاشت


یک نیروی ارتش کنیا در حال بررسی محل انفجار
یک نیروی ارتش کنیا در حال بررسی محل انفجار
در پی انفجار یک نارنجک داخل کلیسایی در پایتخت کنیا، به گفته پلیس دستکم یک تن کشته و تعدادی زخمی شده‌اند. پلیس کنیا اسلام‌گرایان «گروه الشباب» سومالی را مسئول این انفجار شناخته‌ است، اگرچه الشباب هنوز مسئولیت این واقعه را بر عهده نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این انفجار روز یکشنبه صبح درون کلیسایی در نایروبی، و زمانی رخ داد که مراسم مذهبی در این کلیسا که ظرفیت حدود ۲۰۰ تن را دارد، در جریان بود.

به گفته پلیس نایروبی تا این لحظه کشته شدن یک تن و مصدومیت ۱۵ تن دیگر تأیید شده است.

پلیس نایروبی می‌گوید فردی می‌بایست در جریان مراسم وارد کلیسا شده و پس از پرتاب نارنجک از محل گریخته باشد.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته‌اند اما نایروبی گروه اسلام‌گرای افراطی «الشباب» سومالی را مسئول این واقعه شناخته است.

به دنبال ورود نیروهای نظامی کنیا به سومالی در اکتبر سال گذشته برای مقابله با شبه‌نظامیان «الشباب»، این گروه افراطی هشدار داده است که تا زمان حضور سربازان سومالی در کنیا، این گروه نیز امنیت کنیا را مختل خواهد کرد.

به گزارش رویترز این انفجار به دو انفجار دیگری شباهت دارد که یک ماه پیش و اکتبر ۲۰۱۱ در پایتخت کنیا منجر به کشته شدن ۱۰ تن و مصدومیت ده‌ها نفر دیگر شد.

علاوه بر این، به دنبال اعزام نیروهای کنیایی به سومالی، حملاتی نیز در منطقه مرزی این دو کشور به وقوع پیوسته است.

گروه «الشباب» سومالی که متشکل از اسلامگرایان تندروی مسلح است، با دولت سومالی در حال جنگ است. اواسط بهمن‌ماه سال گذشته گروه القاعده اعلام کرد که «الشباب» به طور رسمی به القاعده پیوسته است.

درگیری‌ها در سودان از سال ۱۹۹۱ و سقوط جمهوری دموکرات سومالی ادامه دارد و گفته می‌شود در این مدت احتمالا بیش از یک میلیون تن کشته شده‌اند. به گفته رویترز، از زمان آغاز فعالیت عیان گروه الشباب در سال ۲۰۰۷، ناآرامی‌های سودان بیش از ۲۱ هزار کشته بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG