لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

بولیوی از احتمال برداشتن پرچم‌ خود از روی کشتی‌های ایرانی خبر داد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
بولیوی که به تازگی پرچم خود را بر روی ۱۵ کشتی ایرانی نصب کرده است، می‌گوید در صورتی که ثابت شود این کشتی‌ها متعلق به کشتیرانی ‌جمهوری اسلامی هستند پرچم خود را از آن‌ها پس خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۵ کشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی به تازگی با پرچم بولیوی در آب‌های بین‌المللی در حرکتند و این در حالی است که رویترز تاکید دارد این کشتی‌ها که تحت تحریم سازمان ملل هستند، با تغییر نام خود و استفاده از شرکت‌های صوری موفق به دریافت این مجوز شده‌اند.

تا چند ماه گذشته، پرچم مالت بر روی ۴۸ کشتی از ۱۴۴ کشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی به اهتزاز در می‌آمد و قبرس نیز پرچم خود را بر روی ۱۲ کشتی جمهوری اسلامی نصب کرده بود، اما با شدت گرفتن فشارها بر مالت و قبرس برای پس گرفتن پرچم‌های خود از کشتی‌های دولتی ایران، در ماه‌های گذشته ایران از طریق دو شرکت صوری به بولیوی روی آورده است.

مدیرسازمان ثبت کشتی‌ها در بولیوی روز ۳۰ فروردین‌ماه با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری رویترز با تاکید بر این‌که متوجه نشده است کشتی‌هایی که در هفته‌های اخیر به ثبت بولیوی رسیده‌اند، ایرانی بوده‌اند، افزوده است: در صورتی که ثابت شود این کشتی‌ها تحت تحریم‌های سازمان ملل هستند، بولیوی نام آن‌ها را از فهرست ثبت کشتی‌ها در این کشور خارج خواهد کرد.

تحریم‌های سازمان ملل علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت‌های تابعه آن که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وضع شده است، از سال ۲۰۱۰ به اجرا گذاشته شده‌اند.

شرکت‌های کشتیرانی تجاری برای دسترسی به بندرهای دنیا باید کشتی‌های خود را به ثبت یک شرکت ملی رسانده و پرچم آن کشور را بر روی کشتی‌های خود نصب کنند. با نصب این پرچم، کشتی‌ها در صورت انتقال کالا به کشوری که پرچم آن را در اختیار دارد، از ارائه مالیات نیز معاف می‌شود.

مدیر سازمان ثبت کشتی‌ها در بولیوی در نامه خود آورده است: «ما هیچ شاهدی در دست نداریم که ثابت کند این کشتی‌ها ایرانی هستند... بولیوی هر یک از این کشتی‌ها را در صورتی که در فهرست تحریمی سازمان ملل یا هر کشور دیگری قرار داشته باشد، از فهرست ثبت خود خارج می‌کند.»

نام کشتی‌ها و شرکت‌های دارنده این کشتی‌ها به راحتی قابل تغییر است، کاری که به گفته خبرگزاری رویترز، کشتیرانی جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی مدام انجام می‌دهد.

با این‌حال، شماره ثبت کشتی‌ها در سازمان بین‌المللی دریایی، غیرقابل تغییر است و از همین طریق می‌توان کشتی‌ها را ردیابی کرد.

در حال حاضر هشت کشتی ایرانی که تا پیش از این با پرچم قبرس در حرکت بودند و شش کشتی ایرانی دیگر که پرچم مالت را در اختیار داشتند، با نامی متفاوت و از سوی دو شرکت کشتیرانی جدید که به گفت رویترز، شرکت‌های صوری هستند، به ثبت بولیوی رسیده‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت کشتی‌ها در بولیوی به خبرگزاری رویترز گفته است که این سازمان هنگام ثبت کشتی‌ها به جای کند و کاو مالکیت این کشتی‌ها، بیشتر بر روی مسائل ایمنی تمرکز می‌کند.

وی با این‌حال تاکید کرده است: در صورتی که مشخص شود این کشتی‌های متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی یا شرکت‌های تابعه آن هستند، بولیوی نام آن‌ها را از فهرست ثبت خود خارج می‌کند و این کشتی‌‌ها نیز قادر نخواهند بود هزینه‌ای را که برای ثبت متحمل شده‌اند پس بگیرند.

غرب معتقد است که برنامه اتمی ایران دارای بعد نظامی است و قصد دارد با تحریم‌های گسترده، تهران را در این خصوص به توضیح وادارد.

این در حالی است که ایران همواره گفته است از فعالیت‌‌های هسته‌ای خود به دنبال اهداف صلح‌آمیز است و تأکید دارد که تسلیم تحریم‌های بین‌المللی نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG