لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

اعزام مشاوران نظامی بریتانیایی به لیبی برای همکاری با شورشیان


در حالی که بریتانیا از اعزام یک گروه مشاوره نظامی به لیبی به منظور کمک به مخالفان قذافی برای خروج از بن‌بست نظامی خبر داده است، وزیر امور خارجه لیبی گفته که این اقدام به برقراری صلح در لیبی ضربه می‌زند.

بریتانیا اعلام کرده که مشاوران نظامی بریتانیا قصد دارند تا به سازماندهی شورشیان لیبی، کمک کنند و ویلیام هیگ،‌ وزیر خارجه این کشور، نیز تأکید کرده است که این افراد برای یاری رساندن به شورشیان در توسعه سازماندهی، ارتباطات و تدارکات و همچنین هماهنگی‌های لازم برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه و پزشکی به لیبی اعزام می‌شوند.

آقای هیگ خاطر نشان کرده که این اقدام منطبق بر قطعنامه شورای امنیت در مورد لیبی است که بر حمایت از شهروندان این کشور تأکید دارد.

بریتانیا در حالی تصمیم به چنین اقدامی گرفته است که از دیگر سو عبدالعاطی العبیدی، وزیر خارجه لیبی اعلام کرده است که این اقدام به برقراری صلح در لیبی زیان وارد می‌کند و موجب طولانی شدن درگیری‌ها می‌شود.

وی در این زمینه به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «ما فکر می‌کنیم که هرگونه حضور نظامی به منزله یک گام به عقب است و ایمان داریم که اگر این بمباران‌ (از سوی نیروهای ائتلاف) پایان یابد و آتش بس حقیقی برقرار شود، ما امکان آن را خواهیم داشت تا با تمام مردم لیبی در مورد خواسته‌های آن‌ها،‌اعم از دمکراسی، اصلاحات سیاسی، قانونی و انتخابات به گفت‌و‌گو بپردازیم.»

خالد قائم، معاون وزیر امور خارجه لیبی نیز در انتقاد از این تصمیم بریتانیا، آن را «بیهوده» خواند و افزود که این اقدام به نفع بریتانیا نیست.

وی گفت: «این یک مأموریت غیر ممکن است. بریتانیا چه کسانی را می‌خواهد سازماندهی کند؟ آن‌ها (شورشیان) گروه‌های متفاوتی هستند و رهبری ندارند. آن‌ها سازماندهی صحیحی ندارند و من مطمئن هستم که این اقدام با شکست مواجه خواهد شد.»

لندن اگرچه از ارائه مشاوره نظامی به شورشیان خبر داده، اما تاکید کرده است که مشاوران بریتانیایی در آموزش، مسلح کردن و برنامه‌ریزی عملیات نظامی نقشی نخواهند داشت.

ویلیام هیگ در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی خاطر نشان کرد: «آن‌ها (مشاوران نظامی بریتانیا)‌نیروی زمینی نیستند، این نیروی زمینی بریتانیا نیست که وارد میدان می‌شود... هیچ‌گونه حمله زمینی در لیبی (از سوی نیروهای بریتانیایی) در کار نخواهد بود.»

این اظهارات در حالی بیان شده که روز سه شنبه شورشیان در شهر مصراته، که در محاصره نیروهای معمر قذافی است، از بریتانیا و فرانسه خواستند تا به خاطر «اصول انسانی»، سربازانی را برای مقابله زمینی با نیروهای حکومت لیبی اعزام کنند.

شهر مصراته، در غرب لیبی، بیش از یک‌ماه است که میدان درگیری‌های گسترده میان نیروهای مخالف و حامی حکومت معمر قذافی است و شورشیان این منطقه هیچ گونه ارتباط مستقیمی با نیروهای ائتلاف ندارند.

تا کنون صدها نفر در درگیری‌های مصراته جان باخته‌اند.
XS
SM
MD
LG