لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

«اتصال برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری»


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر
سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه از اتصال برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری خبر داد. اتصال برق این نیروگاه به شبکه سراسری تا کنون بارها به تعویق افتاده بود و مقامات مسئول آخرین بار از اتصال آن تا پایان ماه رمضان خبر داده بودند.

به گزارش سازمان انرژی اتمی، نیروگاه اتمی بوشهر با هماهنگی مدیریت شبکه برق کشور «ساعت ۲۳:۲۹» دقیقه روز شنبه با قدرت حدود «۶۰ مگاوات» به شبکه برق سراسری متصل شده است و به گفته این سازمان آزمایش‌های لازم برای ایجاد هماهنگی مورد نیاز در روز‌های آینده ادامه می‌یابد.

سازمان انرژی اتمی ضمن اعلام این خبر خاطر نشان کرده است که مراسم بهره‌بردای مقدماتی نیروگاه بوشهر تاریخ ۲۱ شهریورماه در محل این نیروگاه برگزار خواهد شد.

پیشتر و در تیرماه سال جاری، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که اواخر ماه رمضان (هفته اول شهریورماه) «جشن اتصال برق نیروگاه بوشهر» برگزار می‌شود.

پس از آن دو نماینده عضو کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر در مجلس اظهار کردند که راه‌اندازی نهایی نیروگاه تا پایان ماه رمضان ممکن نیست و این نیروگاه همچنان تا آمادگی برای وصل شدن به شبکه سراسری برق کشور، فاصله دارد.

علیرغم این اظهارات، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که ممکن است این نیروگاه با ۴۰ درصد ظرفیت از شهریور ماه راه‌اندازی شود.

فریدون عباسی همچنین از احتمال راه‌اندازی کامل این نیروگاه تا اواخر آبان یا آذر ماه خبر داده بود.

از زمان راه‌اندازی اولیه نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر در شهریور ۸۹، پیوستن آن به شبکه سراسری برق ایران بارها به تعویق افتاده بود.

نخستین بار، اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان زمان آغاز اتصال برق به این نیروگاه تعیین شد، اما در پی وجود نقص فنی،‌این تاریخ به بعد موکول شد.

پس از آن در پی اعلام «شکسته شدن یک پمپ»، میله‌های سوخت این نیروگاه در ماه فوریه سال جاری از قلب رآکتور بیرون آورده شد. در آن زمان روسیه مهندسان ایرانی را در به وقوع پیوستن این سانحه مقصر دانست و اعلام کرد که این افراد «بر استفاده از قطعات کهنه اصرار دارند».

نيروگاه هزار مگاواتی بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پیش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پایه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسیه امضا شد قرار بود در ژوئیه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود اما مشکلات مختلف فنی و ساخت‌وساز این راه‌اندازی را مرتباً به تعویق انداخت.

دولت ایران اما بر اساس قانون برنامه پنجم ملزم به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای است و برای تولید این میزان نیاز به احداث چندین مرکز غنی‌سازی و نیروگاه دارد.
XS
SM
MD
LG